Statut Generalny
STATUTY GENERALNE
WSPÓLNOTY KRWI CHRYSTUSA
- NATURA WSPÓLNOTY KRWI CHRYSTUSA
1.Tajemnica Krwi Chrystusa Słowo Boga Wcielonego, który dobrowolnie oddał swoją Krew za zbawienie ludzkości, została na zawsze w Kościele najważniejszym Słowem (por. Hbr 12, 24). Wzywa on nieustannie wierzących do uwielbienia i adoracji Baranka niepokalanego, jak świadczy o tym hymn niebiańskiej liturgii, który lud Boży powtarza w liturgii ziemskiej: „nabyłeś Bogu krwią Twoją ludzi z każdego pokolenia, języka, ludu i narodu, i uczyniłeś ich Bogu naszemu królestwem i kapłanami…” (Ap 5, 9–10).
2.Wśród bogactwa wielorakich form życia chrześcijańskiego Duch Święty wzbudził w Kościele poszczególne osoby oraz grupy wiernych do szczególnego ukierunkowania się na Tajemnice Krwi Chrystusa tak, że stała się ona centrum łączącym ich naśladowanie Jezusa w służbie Bogu i braciom. W ten sposób wierni ci starają się utrzymać we wspólnocie Kościoła żywą pamięć o Chrystusie, „który nas miłuje i który przez swą krew uwolnił nas od naszych grzechów” (Ap l, 5).
3.Wspólnota Krwi Chrystusa lub według tradycyjnej nazwy „Pia Unione del Preziosissimo Sangue”, jest duchową rodziną, która powstała wokół działalności św. Kaspra del Bufalo, Apostoła Przenajdroższej Krwi. Skupia ona w sobie jednostki (świeckich, zakonników, kapłanów) oraz stowarzyszonych (zgromadzenia zakonne, stowarzyszenia, bractwa itd.), które zobowiązują się pogłębiać duchowość Przenajświętszej Krwi i żyć nią.
I. REGUŁA ŻYCIA
4. Ideał życia
Reguła życia, którą Wspólnota Krwi Chrystusa proponuje nam, swoim członkom, streszcza się w słowach Ewangelii: „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (J 15, 13). Tak jak Jezus, Syn Boży, okazał swoją miłość oddając swoją Krew, tak my, prowadzeni przez Ducha Świętego, zobowiązujemy się kochać aż do złożenia ofiary z naszego życia Bogu i braciom (LG 42).
- Słowo Boże
Aby odpowiedzieć na ten ideał świętości, oddajemy się słuchaniu Słowa Bożego, które w tajemnicy paschalnej Krwi Chrystusa znajduje swój szczyt objawienia. Pogłębiamy zrozumienie tej tajemnicy w żywej tradycji Kościoła, szczególnie w świętej liturgii i nauczaniu.
- Eucharystia
Ci, „którzy wybrani zostali według tego, co przewidział Bóg Ojciec, aby w Duchu zostali uświęceni, skłonili się do posłuszeństwa i pokropieni zostali Krwią Jezusa Chrystusa” (l P l, 2).
Dlatego doprowadzamy do dojrzałości łaskę chrztu przez częste uczestniczenie w Eucharystii, pamiątce zbawczej ofiary. W Komunii Kielicha Krwi Nowego Przymierza znajdujemy najwymowniejszy znak naszej duchowości. Przyjmujemy z radością praktykę wprowadzoną w Kościele i będziemy ją popierać. Zobowiązujemy się do częstego uczestniczenia w Eucharystii i do przyjmowania jej zgodnie z przepisami regionalnymi.
- Nawrócenie i pojednanie
„O ile bardziej Krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego złożył Bogu samego siebie jako nieskalaną ofiarę, oczyści wasze sumienia z martwych uczynków, abyście służyć mogli Bogu żywemu” (Hbr 9, 14). W pamiątce Krwi Najdroższej Baranka bez zmazy (por. l P 1, 19) odnajdujemy siłę do wyjścia z niewoli, w którą wprowadza nas grzech oraz nadzieję, że pewnego dnia będziemy mogli śpiewać hymn zwycięstwa (por. Ap 12, 10–12).
W tym kroczeniu ku wyzwoleniu przystępujemy często do Sakramentu Pojednania, gdzie w sposób szczególny doświadczamy zbawczej mocy Krwi, którą Jezus przelał, by zgładzić nasze grzechy (por. Mt 26, 28). Statuty regionalne sugerują częstotliwość w przystępowaniu do tego sakramentu.
- Modlitwa
Podobnie jak Jezus z modlitwy czerpał światło i moc do picia z kielicha, który dał Mu Ojciec (por. Łk 22, 39; J 18, 11), tak i my w modlitwie odnajdujemy światło i siłę do wypełnienia naszego posłannictwa (por. AA 4). Chętnie łączymy się z kultem publicznym Kościoła poprzez celebrację Liturgii Godzin, która przygotowuje i przedłuża na poszczególne godziny dnia uwielbienie, dziękczynienie, wspomnienie tajemnicy zbawienia, które znajdują się w tajemnicy Eucharystii (por. IGLH 12). Mamy w pamięci także pobożne ćwiczenia ku Krwi Chrystusa, które są w harmonii ze Świętą Liturgią (por. SC 12–13).
Zachowujemy sugestie Statutów Regionalnych dotyczące celebracji świąt liturgicznych i szczególnych praktyk pobożności, jak np. niektórych Liturgii Godzin, rozmyślania itd.
- Tajemnica paschalna
Zakorzenieni w woli Ojca i podtrzymywani mocą Ducha Świętego staramy się dopełnić „braki udręk Chrystusa dla dobra Jego Ciała, którym jest Kościół” (Kol l, 24). Jednoczymy się więc w Jego ofierze z nadzieją, miłością i radością, wypełniając wiernie obowiązki stanu i łączymy nasz krzyż z krzyżem Zbawiciela.
- Życie eklezjalne
Pamiętając, że Bóg nabył Kościół swoją Krwią (por. Dz 20, 28), zobowiązujemy się żyć w pełnej jedności eklezjalnej, respektując różne posługi ustanowione w Kościele. Ofiarujemy Krew Chrystusa i współpracujemy w tworzeniu w świecie Królestwa Bożego.
- Godność ludzka
Jezus pojednał ludzkość „przez Krew swego krzyża” (Kol l, 20), aby „stworzyć w sobie jednego nowego człowieka” (Ef 2, 15). Według możliwości każdego z nas, zobowiązujemy się do działania dla realizacji lepszego porządku społecznego opartego na pokoju, sprawiedliwości i miłości wśród narodów. W duchu dyspozycyjności i otwartości współpracujemy indywidualnie lub grupowo z każdą inicjatywą, która w Kościele lub społeczności świeckiej działa na korzyść życia i godności ludzkiej odkupionej przez Jezusa „wielką ceną” (l Kor 6, 20). Ze szczególną siłą wołać będzie do naszego serca krew ubogich (por. Rdz 4, 10; Ps 72, 12–14), dopóki nie zajaśnieje w nich autentyczny obraz Boga (por. Rdz l, 26–27).
- Prawdziwe dobra
Pamiętając, że Jezus przez swoją Krew zapewnił nam w Królestwie Bożym dobra niezniszczalne oraz żyjąc w duchu błogosławieństw, podejmujemy wysiłki, by gromadzić „skarby w niebie, gdzie ani mól, ani rdza nie niszczą” (Mt 6, 20). I tak, poprzez świadectwo naszego życia ewangelicznego, staramy się być znakiem i przypomnieniem o właściwej relacji w stosunku do dóbr ziemskich, nie idąc za konsumizmem, ale żyjąc skromnie i umiarkowanie, dzieląc się tym, co posiadamy, z tymi, którzy są w potrzebie.
- Wzory życia
Aby wytrwać wiernie w naszej Regule Życia, zawsze będziemy patrzeć na Jezusa, który „zamiast radości, którą Mu obiecywano, przecierpiał krzyż, nie bacząc na jego hańbę” (Hbr 12, 2). Z dziecięcą miłością wpatrujemy się w Maryję Dziewicę, która „stała pod krzy-żem (por. J 19, 25), cierpiąc dogłębnie ze swoim Synem i łącząc się matczynym uczuciem z Jego poświęceniem, miłością złączoną z ofiarą w Niej zrodzoną, Ona także ofiarowała się Ojcu Przedwiecznemu” (MC 20). Szczególnym nabożeństwem darzyć będziemy męczenników i świętych, którzy we Krwi Chrystusa znaleźli siłę i światło dla swojej heroicznej służby Bogu i braciom.
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA
- Wspólnota Krwi Chrystusa jest Stowarzyszeniem Wiernych, opartym na przepisach Prawa Kanonicznego. Ma ona swoją organizację na szczeblu międzynarodowym, regionalnym i miejscowym. Różne Wspólnoty są między sobą koordynowane i łączone według norm tych Statutów Generalnych. Każda Wspólnota regionalna zintegruje Statuty Generalne z własnymi Statutami, które uwzględniają własny charyzmat i różnorodne wymagania regionalne.
- Dyrektorem Generalnym Wspólnoty Krwi Chrystusa na szczeblu międzynarodowym jest Moderator Generalny Misjonarzy Krwi Chrystusa, który może tę odpowiedzialność delegować innej osobie przez siebie wybranej.
Dyrektorowi Generalnemu pomaga Rada składająca się z członków przez niego mianowanych po uprzedniej konsultacji Dyrektorów lub Dyrektorek Regionalnych. - Dyrektorzy (Dyrektorki) Regionalni są wybierani zgodnie ze Statutami zatwierdzonymi w poszczególnych regionach lub w poszczególnych Stowarzyszeniach.
Przełożeni (Przełożone) Wyżsi (Wyższe) zgromadzeń zakonnych należących do Wspólnoty Krwi Chrystusa są z urzędu Dyrektorami (Dyrektorkami) Regionalnymi na terenie podlegającym ich jurysdykcji. Mogą oni delegować tę odpowiedzialność innej osobie przez siebie wybranej. - Dyrektor (Dyrektorka) Lokalny/a jest mianowany/a przez Dyrektora (Dyrektorkę) Regionalnego (Regionalną) zgodnie ze Statutami Regionalnymi.
18.Główny Dyrektor WKC ze swoją Radą ma za zadanie ożywianie WKC. Będzie się więc troszczył o poznawanie i rozszerzanie duchowości Krwi Chrystusa. Będzie ułatwiał przekazywanie doświadczeń pomiędzy różnymi Wspólnotami WKC. Podejmować będzie inicjatywy, które zgodnie z okolicznościami, pomogą do osiągnięcia wyżej wspomnianego celu.
Zadaniem głównego Dyrektora jest także zatwierdzenie za zgodą Rady, Statutów Regionalnych.
W ten sposób okaże się jedność WKC w jej różnorodności oraz twórczość różnych regionów w taki sposób, który będzie świadczył o aktualizacji Statutów Generalnych.
- Statuty Regionalne WKC określają warunki wymagane po to, by stać się jej członkiem. Statuty te określają czas, w którym przyszli członkowie otrzymają formację dotyczącą natury
i duchowości WKC.
Formacja ta odbywa się pod kierunkiem osoby wyznaczonej przez Dyrektora (Dyrektorkę) Regionalnego (Regionalną). Wreszcie te same Statuty określają warunki, na jakich można zostać członkiem WKC. - Członkowie WKC mają okresowe spotkania na szczeblu lokalnym bądź regionalnym. Spotkania te mają służyć poznawaniu duchowości WKC poprzez studium, dyskusje, dni skupienia itd. Częstotliwość i natura tych spotkań jest określona w Statutach Regionalnych.
- Poleca się usilnie członkom WKC, aby tam, gdzie to możliwe i według potrzeb Kościoła lokalnego, we współpracy ze Zgromadzeniem Krwi Chrystusa, angażowali się do działalności apostolskiej. Taka działalność jest normowana Statutami Regionalnymi.
- Wspólnota Krwi Chrystusa zobowiązuje się zgodnie z przepisami Statutów Regionalnych do szerzenia wśród wiernych apostolstwa modlitwy w duchowości Przenajdroższej Krwi. Ci, którzy są zjednoczeni w modlitwie z WKC, uczestniczą w dobrach duchowych innych członków nawet wtedy, gdy nie mogą zaangażować się w inne działalności Wspólnoty.
- Poszczególni wierni, którzy w myśl art. 19 tych Statutów zakończyli okres formacyjny, specjalnym obrzędem przepisanym przez Statuty Regionalne, stają się członkami WKC. W czasie obrzędu kandydat prosi o włączenie i zostaje przyjęty przez Dyrektora lub osobę wydelegowaną.
Zgromadzenia zakonne i Stowarzyszenia wiernych stają się członkami WKC poprzez przyjęcie ze strony Dyrektora głównego, który po przeanalizowaniu ich Statutów musi upewnić się, że odbyta przez nich formacja upoważnia ich do stania się członkami WKC.
Definitywnie zatwierdzone przez Stolicę Apostolską.
(Papieska Rada do Spraw Świeckich, 24 maja 1988 r. 714/88/S‑61/A‑58)
Kuria Generalna
Misjonarze Przenajdroższej Krwi
Viale di PortaArdeatina, 66
00154 Roma-Italia
Ja, ks. William Nordenbrock, jako Dyrektor Centralny Wspólnoty Krwi Chrystusa niniejszym zatwierdzam i aprobuję zmieniony Statut Wspólnoty Krwi Chrystusa Regionu Polskiego (dosł. Statut Wspólnoty Krwi Chrystusa Polskiej Prowincji), który był zatwierdzony przez Zebranie Krajowe WKC 9 maja 2015 r.
Dane w Rzymie 1 grudnia 2015 r.
podpis
pieczęć okrągła
Ks. William Nordenbrock, C.PP.S
Moderator Generalny
You must be logged in to post a comment.