Nowy rok formacyjny WKC — 2014/2015
Temat na wrzesień
Łabuńki 6.09.2014
„Dziękczynienie za odkupienie i zbawienie w Jezusie Chrystusie”
Rozpoczynamy nowy rok formacyjny w naszej Wspólnocie, który będzie naznaczony tematem: „Dziękczynienie za Syna Bożego, który nas krwią swoją odkupił”. Moją propozycją modlitwy stałej na ten rok niech będzie modlitwa: Dziękczynienie za Krew Chrystusa (Brewiarz wspólnotowy stary s. 55 ).
1. Wyjaśnienie pojęć — co to znaczy dziękować, odkupienie, zbawienie?
A. W Biblii dziękczynienie związane jest często z uwielbieniem. Następstwem dziękczynienia jest uwielbienie. Różnica jest zasadnicza. Modlitwa uwielbienia ma za podmiot Boga to kim On jest, natomiast modlitwa dziękczynna ma za podmiot Boga i to co On czyni. Wielbimy Boga samego, podczas gdy dziękujemy za …. .
(Ps 33. 1–3.21) Sprawiedliwi, wołajcie radośnie na cześć Pana, prawym przystoi pieśń chwały. Sławcie Pana na cytrze, śpiewajcie Mu przy harfie o dziesięciu strunach. Śpiewajcie Jemu pieśń nową, pełnym głosem pięknie Mu śpiewajcie! W Nim przeto raduje się nasze serce, ufamy Jego świętemu imieniu.
(Ezd.3,11; Ps.69,31) uwielbienie, wysławianie i wychwalanie Boga. Jest publicznym opowiadaniem o czynach Boga. W tekstach dziękczynnych Pisma Św. znajdują się wzmianki o zgromadzeniu ludów by dziękować Bogu za łaski otrzymane od niego.
Podobnie jak w modlitwie prośby, każde wydarzenie, każda potrzeba może stać się przedmiotem dziękczynienia.
Listy św. Pawła często zaczynają się i kończą dziękczynieniem i zawsze jest w nich obecny Jezus Chrystus.
„W każdym położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie względem Was” ( 1 Tes.5,18). „Trwajcie gorliwie na modlitwie, czuwając na niej wśród dziękczynienia” (Kol. 4,2).
(Ef 5,19–20) (Flp 4,5–6) (Kol 3,17) (Kol 4,2) (2 Tes 2,13) (1 Tes 2,13) (1 Tes 5,18) (1 Tym 2,1) (1 Tym 4,3–4)
B. Według Katechizmu Kościoła Katolickiego – 2637
Dziękczynienie jest cechą charakterystyczną modlitwy Kościoła, który celebrując Eucharystię ukazuje się i staje bardziej tym, czym jest istotnie. W dziele zbawienia Chrystus wyzwala stworzenie od grzechu i od śmierci, aby je na nowo poświęcić i zwrócić Ojcu na Jego chwałę. „Dziękczynienie członków Ciała uczestniczy w dziękczynieniu ich Głowy” – KKK 2638.
Dziękczynienie idzie w parze z objawieniem, które rozwija się przez dwadzieścia stuleci, po to by osiągnąć swoją pełnię w osobie Chrystusa, przynoszącego objawienie poprzez słowa, czyny, swoje cierpienie i śmierć dając odkupienie grzesznikom.
C. Znaczenie słownikowe słowa dziękczynienie.
W Słowniku Teologii Biblijnej — dziękczynienie jest przedstawione jako dar Boga, dar darmo dany, ogromny, ofiarowany bez konieczności zwracania. Jest to odpowiedź na łaskę daną od Boga. Dziękczynienie szczególnie dostrzegamy w Psalmach (Ps 30; 40; 116; 118; 124) jako reakcję ludu na hojność Boga wobec nich.
Pojęcie „odkupienie” (Słownik Teologii Biblijnej) z greckiego lytrosis albo apolytrosis znaczy uwolnienie, wykupienie. Bóg swoją mocą ocala, uwalnia lud Izraela wyprowadzając go z niewoli egipskiej (Wj 12,27; 14, 13; por. Iz 63,9) i poświęca swego Syna Jezusa Chrystusa, który swą ofiarą osobistą i dobrowolną „wykupił nas od wszelkiej nieprawości i oczyścił sobie wybrany na własność lud”.
Odkupienie w Nowym Testamencie ma charakter duchowy – wyzwolenie od grzechu, mocy złego, złej woli, upadku duchowego, władzy ciemności. Odkupienie jest ofiarą Chrystusa, który przez swoją śmierć przemienił świat i człowieka.
Idea zbawienia (gr. sodzo) oznacza być ocalonym, uwolnionym od niebezpieczeństwa, które mogło grozić całkowitą zagładą. Akt ocalenia staje się opieką, wyzwoleniem, wykupem, uleczeniem i zbawieniem, życiem, zwycięstwem nad zagładą.
Zbawienie jest darem Boga, możemy to powiedzieć z niewzruszoną pewnością. Bóg chce by ludzie zostali zbawieni dlatego posłał swego Syna. Przez swoją śmierć i zmartwychwstanie Chrystus stał się dla nas źródłem Zbawienia.
A gdy wszystko wykonał stał się sprawcą zbawienia wiecznego dla wszystkich, którzy Go słuchają (Hbr 5, 9).
Warunkiem zbawienia jest wiara w Jezusa — Uwierz w Pana Jezusa a zbawisz siebie i dom swój. (Dz 16, 30)
Kto uwierzy i przyjmie chrzest będzie zbawiony; a kto nie uwierzy będzie potępiony
(Mk 16, 16)
Chrześcijanin powinien być wierny słowu Bożemu, powinien karmić swoją wiarę znajomością Pisma Świętego, starać się o to by wiara owocowała dobrymi uczynkami, powinien zabiegać o swoje zbawienie. ( Jk 1,21; Jk 2,14; 2 Tym 3, 15; Flp 2,12).
2. Oblicza dziękczynienia.
ñ Dziękczynienie ćwiczy sprawność wiary
Słowo Boże wzywa do stałego dziękczynienia. Prośba z dziękczynieniem skierowana do Boga to wyraz wiary, ćwiczenie wiary, nauka wiary. Dziękczynienie poprzez Eucharystię stanowi centrum życia chrześcijańskiego. Modlitwa dziękczynna uczy nas otwierać oczy na wszystko co Bóg uczynił i czyni w historii ludzkości.
Dziękując za coś Panu Bogu mam uczyć się wybiegać w przyszłość i co ta przyszłość mi przyniesie. Jak mówi św. Paweł: Wytężam siły ku temu co przed mną i zawsze i za wszystko dziękujcie Jezusowi
ñ Dziękczynienie za konkrety…
za wszystko co radosne: za dary, łaski, powodzenie, spełnienie próśb, oczekiwań…
za rzeczy nieprzewidziane: cierpienia, choroby, niesympatycznych ludzi…
za wszystko co nie zgadza się z moją wolą: ale zgadza się z wolą Bożą (animatorstwo)
ñ Dziękczynienie jest siłą
„zbroją ducha” — zwycięstwem, pokonaniem nieprzyjaciół. Bóg do którego się zwracamy jest miłością i kocha nas zawsze, nie tylko wtedy gdy wszystko się udaje, jest dobrze, szczęśliwie, ale także gdy według naszego rozumienia jest źle. Jeżeli „za wszystko dziękujemy Bogu to On „współdziała we wszystkim dla naszego dobra” (Rz 8,28).
ñ Dziękczynieniem jest Eucharystia
Podczas Ostatniej Wieczerzy Jezus modli się za uczniów: Za nich Ja poświęcam w ofierze samego siebie, aby i oni byli uświęceni w prawdzie. (J17, 19)
Sakrament Eucharystii, który Chrystus ustanowił z miłości do człowieka – to szczyt dziękczynienia.
W sakramencie Pokuty – otrzymuję rozgrzeszenie, czystą kartę, ale też otrzymuję najwyższy dowód miłości: miłość cierpliwą (kiedy kapłan daje pouczenie), łaskawą (aby nie być jak nieuczciwy sługa któremu darowano dług) niezazdrosną, nie szukającą poklasku… za taką miłość mam dziękować!!!
Ze stołu Słowa otrzymuję pełne miłości Słowo Boga, Słowo nadziei, Dobrą Nowinę.
I wreszcie ze stołu Chleba Eucharystycznego otrzymuję miłość w najczystszej postaci. Realną substancjalną miłość, namacalną miłość — która daje się zjeść!
Rozważanie: Czy Chrystus jest moim wzorem postępowania w dziękczynieniu?
Rozważanie : Za co dziękuję Jezusowi jako odkupicielowi?
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.