O odrębnej duchowości katolików świeckich
O odrębnej duchowości katolików świeckich [1]
Słowo duchowość – „własny i szczególny sposób życia w Chrystusie, uwarunkowany przez właściwe powołanie Boże”.
Racje za odrębnością duchowości świeckich:
- Istnienie w kościele stanów ; kapłański, świecki i zakonny. Dwa pierwsze stany według przyjętej w Kościele nauki istnieją z ustanowienia Bożego ( KPK, Kanon, 207; KK32, 43).
Stan zakonny jest z ustanowienia kościelnego (KPK 487,488; KK43).
Sobór Watykański II uznaje wyraźnie odrębność stanu ludzi świeckich w Kościele
( KK30 oraz rozdział 4 KK).
Fakt stwierdzony przez Sobór Watykański II osobnego powołania katolików świeckich do życia wśród świata. Jest ono odrębne ale i przeciwstawne w stosunku do powołania kapłańskiego i zakonnego.
KK 31 mówi : Pod nazwą świeckich rozumie się tutaj wszystkich wiernych chrześcijan nie będących członkami stanu kapłańskiego i stanu zakonnego prawnie ustanowionego w Kościele, mianowicie wiernych chrześcijan, którzy jako wcieleni przez chrzest w Chrystusa, ustanowieni jako Lud Boży i uczynieni na swój sposób uczestnikami kapłańskiego, prorockiego i królewskiego urzędu Chrystusowego, ze swej strony sprawują właściwe całemu ludowi chrześcijańskiemu posłannictwo w Kościele i w świecie.
Właściwością specyficzną laików jest ich charakter świecki. Choć bowiem członkowie stanu kapłańskiego mogą czasem zajmować się sprawami świeckimi, wykonując nawet świeckie zawody, to z tytułu swego wyjątkowego powołania w sposób szczególny i niejako zawodowo przeznaczeni są do służby świętej, zakonnicy znów przez swój sposób życia dają wspaniałe i zaszczytne świadectwo temu, iż świat nie może się przemienić i ofiarować się Bogu bez ducha ewangelicznych błogosławieństw. Natomiast zdaniem ludzi świeckich, z tytułu właściwego im powołania, jest szukać Królestwa Bożego zajmując się sprawami świeckimi i kierując nimi po myśli Bożej. Żyją oni w świecie, to znaczy pośród wszystkich razem i poszczególnych spraw i obowiązków świata, i w zwyczajnych warunkach życia rodzinnego i społecznego, z których niejako utkana jest ich egzystencja. Tam ich Bóg powołuje, aby wykonując właściwe sobie zadania, kierowani duchem ewangelicznym przyczyniali się do uświęcenia świata na kształt zaczynu, od wewnątrz niejako, i w ten sposób przykładem zwłaszcza swego życia promieniując wiarą, nadzieją i miłością, ukazywali innym Chrystusa. Szczególnym więc ich zadaniem jest tak rozświetlać wszystkie sprawy doczesne, z którymi ściśle są związani, i tak nimi kierować, aby się ustawicznie dokonywały i rozwijały po myśli Chrystusa i aby służyły chwale Stworzyciela i Odkupiciela.
- Aby świeccy katolicy byli zdolni do uświęcania świata na kształt ewangelicznego zaczynu, konieczne są predyspozycje wewnętrzne czyli odrębna duchowość „ sposób życia w Chrystusie”.
- Racją III jest stwierdzenie przez Sobór watykański II istotnej różnicy między kapłaństwem powszechnym wiernych, a kapłaństwem urzędowym, czyli hierarchicznym „ Kapłaństwo zaś powszechne wiernych i kapłaństwo urzędowe czyli hierarchiczne…., różnią się istotą, a nie stopniem tylko”. (KK 10) Ta istotna różnica uczestnictwa w kapłaństwie Chrystusowym wypływa z innego sposobu uczestniczenia w „życiu w Chrystusie”, Kapłani – w osobie Chrystusa”, a świeccy – na bazie Sakramentu Chrztu.
- Racja IV – Za istnieniem odrębnej duchowości świeckich jest własne zadanie apostolskie laikatu (DA , KDK) natomiast „ obecność Kościoła w świecie współczesnym dokonuje się przede wszystkim właśnie przez ludzi świeckich, którzy otrzymali osobne powołanie do bycia w świecie” . „Tam ich Bóg powołuje”. ( KK 31) do małżeństwa i życia rodzinnego, do zawodu świeckiego, do działalności kulturalnej, ekonomicznej, społecznej, politycznej itd. Wpływa to wszystko na specyfikę apostolstwa ludzi świeckich. (Por. KK 31, 35, 36,;DA 2,7)
„Świeccy powinni podjąć trud odnowy porządku doczesnego jako własne zadanie (apostolskie) i spełniać je bezpośrednio i zdecydowanie, kierując się światłem Ewangelii i duchem Kościoła, przynagleni miłością chrześcijańską” (DA 7).
WNIOSEK:
Na bazie tego stwierdzamy, że istnieje odrębna i specyficzna duchowość właściwa świeckim chrześcijanom.
Literatura pomocnicza, zob. J P II Adhortacja Apostolska „Christifideles laici” (1988 r.) rozdział I – „Godność katolików świeckich” i rozdział V- Formacja katolików świeckich”
[1] E. Weron , O odrębnej duchowości katolików świeckich, w; Budzenie Olbrzyma, Pallotinum, Poznań 1995, s. 83–85
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.