Religijność i duchowość, o co chodzi z wodą święconą ?
Religijność i duchowość, o co chodzi z wodą święconą ?
Myślę, że to co doświadczamy obecnie z koronowirusem i fakt, że przed naszymi świątyniami nie ma w kropielnicach wody święconej może stać się piękną okazją do katechezy o znaczeniu teologicznym sakramentaliów, a między innymi wody święconej. Religijność ‚którą praktykujemy może być działaniem bezmyślnym, jakby z rozpędu. Moi rodzice chodzili do Kościoła, mój dziadek, babcia itp. byli wierzącymi i ja też będę, bo wypada. Może to odbywać się bez głębszej refleksji, bez żywej relacji z Bogiem, która jest daleka od duchowości, gdzie ja osobiście spotkałem się z Jezusem, któremu ufam, którym się karmię w Eucharystii poprzez Jego Słowo i Komunią świętą, oraz żyję według Jego Przykazań.
Kiedyś siedząc w konfesjonale maiłem okazję obserwować wchodzących do Kościoła ludzi. Widziałem jak zanurzali rękę w wodzie święconej a potem wykonywali jakieś dziwne znaki zbliżone do znaku Krzyża. Czy Krzyż dla nich to był znak wiary? można by zapytać więcej, czy dla nich to był znak zbawienia? Skoro nie rozumieli znaku Krzyża, który wykonywali, już nie mówiąc o przyklęknięciu to co dla nich oznacza symbol wody święconej? Dlatego warto zatrzymać się nad znaczeniem tego zwyczaju praktykowanego w Kościele.
Skoro nie ma w kropielnicach przy wejściu do kościołów wody święconej nie oznacza to, że nie mamy korzystać z jej uświęcającej mocy. Możemy to czynić w naszych domach, czy miejscach, gdzie jesteśmy w kwarantannach i miejscach odosobnienia. Potrzeba po prostu poprosić kapłanów o poświecenie wody. Możemy na Mszach świętych w sposób zwyczajny według rytuału poświecić wodę świeżą i przyjąć pokropienie na liturgii zamiast aktu pokuty.
Przeanalizujmy wybrane modlitwy poświęcenia wody z Agendy Liturgicznej, Opole 1981 s.433–435;
Modlitwa poświęcenia
K.: Niech imię Pańskie będzie błogosławione
W.: Teraz i na wieki
K.: Módlmy się
Wszechmogący, wieczny Boże, wszystko co istnieje pochodzi od Ciebie. Pobłogosław +
tę wodę, którą będziemy pokropieni jako znak nowego życia i oczyszczenia z grzechów. Ufni w Twoje miłosierdzie błagamy Cię; odpuść nam grzechy, abyśmy z czystym sercem mogli Ci służyć. A gdy choroba lub inne niebezpieczeństwa i zakusy złego ducha będą nam zagrażać, niech nas chroni Twoja opieka. Prosimy Cię o to przez Chrystusa Pana naszego (s. 434).
W.: Amen
Poświęcenie soli
W myśl dotychczasowej tradycji można też do wody domieszać nieco soli. Wówczas kapłan wpierw poświęca sól.
K.: Módlmy się
Wszechmogący Boże, prosimy Cię, pobłogosław + tę sól. Ty nakazałeś prorokowi Eliaszowi, aby mieszając sól z wodą przywrócił jej szczególną moc. Spraw, aby ta woda zmieszana z solą była znakiem szczególnej łączności z Duchem Świętym, który niech uświęca i strzeże od napaści złego ducha. O to prosimy przez Chrystusa, Pana naszego
W.: Amen (s. 435).
Dla wybitnego teologa Romano Guardiniego woda to symbol życia, a woda poświęcona według Kościoła to symbol i pośredniczka Boskiego Życia, czyli Łaski. Nawiązuje on też do Sakramentu Chrztu Świętego gdzie zostaliśmy „odrodzeni z wody i z Ducha Świętego, gdy umarł w nas i zginął człowiek dawny.”[1] Romano Guardini uważa, że Kościół przez poświęcenie wody błaga Boga by uczynił ją narzędziem Swej Łaski[2]. Dalej posłużmy się cytatem:
„ Gdy chrześcijanin wchodzi do domu Bożego, wówczas skrapia czoło, pierś i ramiona, czyli całą swoją istotę, wodą czystą i oczyszczającą, by dusza oczyściła się od zmazy. Czyż to nie piękny zwyczaj? Oto w znaku krzyża spotyka się tu łaska, oczyszczona z grzechu natura i człowiek spragniony czystości!”[3]
Takie patrzenie na wodę święconą zakłada wiarę, to znaczy spojrzenie nie tylko ludzkie, lecz polegające na zaufaniu Bożym Słowom i obietnicom, że one się spełnią, że Bóg Jest i działa dziś.
Popatrzmy na Biblię i zapytajmy co Ona mówi o znaczeniu wody?(Wybrane fragmenty):
Rdz 1,2 Ps. 24,2 „Duch Boży unosił się nad wodami”.
Rdz 2, 10–14 „ Z Edenu wypływała rzeka, aby nawadniać ogród..”
Wj 30,18–21 Pan Bóg żąda od Aarona i jego synów obycia ciała, przed rozpoczęciem posługi liturgicznej. Stad już blisko do obmycia moralnego[4].
Ez 47.1–12 Woda spod progu świątyni; „Wszystkie też istoty żyjące, od których to się roi, dokądkolwiek potok wpłynie, pozostaną przy życiu będą tam też niezliczone ryby, bo dokądkolwiek dotrą te wody, wszystko będzie uzdrowione”[5].
Podczas poświęcenia wody chrzcielnej kapłan w Wielką Sobotę wkłada Paschał trzykrotnie przyzywając mocy Ducha Świętego i wtedy ta woda dzięki Chrystusowi otrzymuje moc uświęcającą[6].
„ Żegnanie się wodą święconą- np. przy wchodzeniu do kościoła-ma symbolizować duchowe oczyszczenie człowieka, stanowiąc tym samym nawiązanie do chrztu”[7].
To jest cytat ze Słownika Obrazów i Symboli Biblijnych. Myślę, że potrzebujemy na nowo odczytywać w atmosferze modlitwy i wiary znaczenie symboliki wody święconej, znaku krzyża w naszej duchowości, aby nie wykonywać znaków religijnych magicznie, lecz z głęboką wiarą, aby móc rozpalić dary nadprzyrodzone związane z tymi znakami. Aby ożywić Sakramenty, które od Boga otrzymaliśmy, aby rozpalić działalnie Ducha Świętego i samego Boga w nas i wokół nas.
- Bogusław Witkowski CPPS
[1] Por. R. Guardini, Znaki Święte, Wrocław 1982 s.48.
[2] Por. Tamże.
[3] R. Guardini, Znaki Święte, Wrocław 1982 s.48–49.
[4] Por. M Lurker, Słownik Obrazów i Symboli Biblijnych, Poznań 1989 s.270–271.
[5] Tamże. s. 271.
[6] Por tamże.
[7] Tamże.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.