Homilia w Wierszach. Peregrynacja obrazu Matki i Królowej
Peregrynacja obrazu Matki i Królowej Przenajdroższej Krwi Parafia Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny Wiersze 31.05.2020 r.
Homilia
Wstęp: Gromadzi nas tutaj podwójna uroczystość, wpierw liturgiczna Zesłanie Ducha Świętego, oraz peregrynacja obrazu Matki i Królowej Przenajdroższej Krwi. Jaki jest związek pomiędzy Maryją, Krwią Chrystusa i Duchem Świętym? Spróbujemy szukać i znaleźć odpowiedź u św. Kaspra del Bufalo, Założyciela Misjonarzy Krwi Chrystusa.
- Kielich w literaturze polskiej:
Zygmunt Krasiński (1812–1859), jeden z trzech naszych wielkich wieszczów, który był w Rzymie po 1829 roku i mógł spotkać się ze św. Kasprem del Bufalo i z obrazem Matki i Królowej Przenajdroższej Krwi, tym, który od dzisiaj oficjalnie rozpoczyna tutaj Swoją peregrynację w tej parafii. I pod natchnieniem tej duchowości i tego obrazu w Psalmach Przyszłości wydanych w 1850 roku napisał:
Spójrz na nią, Panie! Śród Serafów grona
Oto u tronu Twego rozklęczona –
A na Jej skroniach lśni polska korona –
I płaszcz błękitny zamiata promienie,
Z których tam przestrzeń – i wszystkie przestrzenie
Czekają; modli się bardzo po cichu –
Poza Nią, stojąc, płaczą ojców mary –
W dłoniach Jej śnieżnych jakby dwa puchary –
Krew Twoją własną w prawym Ci kielichu
Podaje, Panie – a w lewym co niżej,
Krew ukrzyżowanych na tysiącach krzyży
Poddanych swoich – krew, płynną przez lata
Po wszystkich ziemiach pod mieczem Trój-kata! Zygmunt Krasiński, (Psalm dobrej woli)
Matka Boża pod różnymi Imionami była zawsze w historii Polski nam Opiekunką i Królową. Znamy ją jako Panią Jasnogórską, Zebrzydowską, Piekarską, Łaskawą. Tutaj w tej Świątyni Jest Niepokalaną i Matką Niepodległości. A dziś przybywa jako Matka i Królowa Przenajdroższej Krwi. Pod tym tytułem Matki i Królowej Przenajdroższej Krwi zwraca uwagę na kielich cierpienia i krew wylaną w historii naszego narodu i w naszym życiu. Na nasze rany. Wymienię przykładowe :
- Kielich naszego narodu:
a). Potop szwedzki 1655–1660, wojna polsko-rosyjska, rebelia kozaków zaporoskich. Król Jan Kazimierz pisze do papieża Aleksandra VII z prośbą o pomoc bo Polska ginie. On odpowiada, dlaczego zwracasz się do mnie, zwróć się do Niej, ponieważ Ona jest Waszą Królową. Powstają Śluby Jana Kazimierza złożone w Lwowie 01.04.1656 roku. następuje zwycięstwo nad Szwedami.
b). Potop utraty niepodległości i zaborów. W tym okresie kiedy Polski nie było na mapach Europy pojawia się Pani z Gietrzwałdu wzywa do odmawiania różańca w rodzinach. Broni naszego narodu. Przemawia w języku polskim. Ukazuje się także Matka Boża Licheńska przechadzająca po pobojowisku z Białym Orłem na piersi i ukazująca się ciężko rannemu żołnierzowi polskiemu pod Lipskiem w 1813 roku. 23 lata później we wsi Lgota pod Częstochową, tenże żołnierz Tomasz Klossowski znajduje w przydrożnej kapliczce obecnie czczony cudami słynący Licheński obraz Maryi. Maryja w tym okresie umacnia wiarę i ducha narodu.
c). Nieszczęście II Wojny Światowej i walk podczas Powstania Warszawskiego. Tutaj Maryja ukazuje się nam jako Matka Niepodległości i prawdziwej wolności. Tutaj ten, który „Wszystko postawił na Maryję”, kard. Stefan Wyszyński, sługa Boży był kapelanem oddziałów AK i już po wojnie 21.07.1957 roku poświecił ten Kościół.
d). Potop komunizmu, lata pięćdziesiąte. Prymas Polski pisze w Prudniku i Komańczy tekst odnowienia „Ślubów Lwowskich Jana Kazimierza” jako program religijno-moralny odnowy narodu. Śluby te zostały złożone tu na Jasnej Górze 26.08.1956 roku[1](III wieki później).
III. Interpretacja Obrazu Matki i Królowej Przenajdroższej Krwi
Do dziś w muzeum św. Kaspra w Albano znajduje się oryginalny obraz Madonny Kielicha wybrany przez św. Kaspra del Bufalo w 1821 roku na oficjalny wizerunek misji ludowych dla nowopowstałego Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Chrystusa[2]. Za wolą św. Kaspra w 1825 roku na tym obrazie został domalowany kielich i ubranko dla Dzieciątka Jezus. Według znawców malarstwa autorem tego obrazu był Pompeo Batoni(1708–1787), który namalował go dla celów misyjnych. Obraz Madonny z Kielichem został podarowany dla Kaspra del Bufalo przez papieża Piusa VII[3]. Widać bardzo wyraźnie na tym obrazie misyjnym Matki Bożej Kielicha, że Maryja trzyma w swoich ramionach Dzieciątko Jezus, a Ono w swojej prawej dłoni trzyma kielich Krwi Pańskiej.
- Interpretacja ks. Beniamino Conti, CPPS jednego z najlepszych specjalistów i znawców duchowości Krwi Chrystusa i św. Kaspra: „(…) niewątpliwie podstawowe znaczenie obrazu to ofiarowanie kielicha przez Dzieciątko wszystkim, którzy na nie patrzą, to znaczy skupiają wzrok wiary na Jego Krwi, jakby powtarzając im słowa z Ostatniej Wieczerzy: « bierzcie i pijcie wszyscy, to jest kielich mojej Krwi Nowego i wiecznego Przymierza, która za was i za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów». a Maryja spojrzeniem pełnym miłości i gestem przyjęcia wspomaga zaproszenie Syna”[4]. Inne interpretacje[5].
- Znaczenie „Kielicha”. Według św. Kaspra picie z kielicha to szczególny przywilej udziału w cierpieniach Chrystusa, wtedy kiedy pojawiają się trudności, kiedy pełnienie woli Bożej jest trudne. Mówi św. Kasper: „ Jego Dzieła rodzą się pośród cierni i to jest dla nas znakiem dowodzącym, że Bóg daje nam udział w Swoim Kielichu” [6].
- Krew Chrystusa i Duch Święty według Św. Kaspra
- Jaka jest relacja pomiędzy Krwią Chrystusa obecną w kielichu który trzyma Dzieciatko Jezus na tym obrazie, a Duchem Świętym? Odpowiedź możemy znaleźć w nauczaniu św. Kaspra del Bufalo Założyciela Misjonarzy Krwi Chrystusa i Tego, który był na początku Arcybractwa Przenajdroższej Krwi, z którego wyłoniła się potem Wspólnota Krwi Chrystusa.
- Według niego, cielesne Serce Maryi było źródłem Krwi, z której uformował się Jezus w łonie Maryi za sprawą Ducha Świętego. W krew(ciało) Maryi wszedł Duch Święty, który uformował Jezusa. Krew Maryi i Krew Jezusa stały się czymś jednym przez Ducha Świętego. To Duch Święty łączy Maryję i Jezusa przez Krew. W Maryi następuje połączenie Ducha Świętego z Krwią Chrystusa w Jej cielesnym Sercu. Oto rola Maryi w połączeniu Ducha Świętego z mocą Krwi Chrystusa[7]. Jest to szczególny punk widzenia, który by można nazwać Kasprowym w temacie: Mocy Ducha Świętego w Krwi Chrystusa.
- Św. Kasper naucza w kazaniu pasyjnym o cierpieniach Jezusa o Duchu Świętym jako Stwórcy ciała Jezusa Chrystusa w łonie Najświętszej Maryi Panny[8]. Duch Święty według Świętego działa także na modlitwie do Drogocenniej Krwi, tutaj objawia się Jego moc, wciąż ta sama teraz i w czasach Św. Kaspra także[9]. Wołanie do tronu Drogocennej Krwi Naszego Pana Jezusa Chrystusa powoduje nabieranie ducha[10].Ufność w moc modlitwy to ufność w moc Ducha Świętego, to ufność w działanie Ducha Bożego[11]. Przez taką modlitwę, którą składa się w Ranach Jezusa Chrystusa swoją sprawę otrzymuje się liczne dobra duchowe np.: moc, radość, pokój, oczyszczenie. Taka modlitwa niesie balsam i zdrowie dla naszej duszy. Oto skutki modlitwy do Krwi Chrystusa według św. Kaspra. W ten sposób modlitwa jest platformą spotkania Ducha Świętego i Jego mocy w Ranach Chrystusa i Jego Krwi[12].
- Św. Kasper również zauważa, że moc Ducha Świętego płynie z rozważania Męki Pańskiej i z Nią związanych Przelań Najdrożej Krwi . Z jednej strony jasno podkreśla znaczenie nabożeństwa do Krwi Chrystusa, uważa, że to nabożeństwo poniża demona[13],z drugiej zaś strony wypływa z niego moc Ducha Świętego, która jest źródłem napędowym życia wewnętrznego człowieka, jest źródłem odnowy gorliwości, na którym opiera się całe życie apostolskie misjonarza[14]. Moc Ducha Świętego wypływa z mocy Krwi Chrystusa, która przebłaga Boga Ojca, oczyszcza nasze serca, i napełnia nas Miłością do Syna Bożego.[15] Moc Ducha Świętego zawarta w rozważaniu Krwi Chrystusa pozwala zdaniem św. Kaspra pokonać wszelkie trudności w życiu duchowym, np. utrapienia, lenistwo, obojętność, zwątpienie, pokusy demona. Zdaniem św. Kaspra siły duchowe otrzymuje ten kto z wiarą spojrzy na Boską Krew, wtedy otrzymuje życie i gorliwość do działania w Duchu Bożym, otrzymuje moc Ducha Świętego do pokonania pokus demona[16]. Według św. Kaspra moc Ducha Świętego obecna w Krwi Chrystusa, szczególnie w otwartym Jego boku daje nadprzyrodzoną moc głoszonym słowom misjonarza,[17] a połączenie swojego krzyża z krzyżem Jezusa i połączenie cierpień Duszy z cierpieniem Chrystusa chroni duszę od zmęczenia, czyni Ją źródłem mocy duchowej[18].
- Aby doświadczać mocy Krwi Chrystusa, a tym samym mocy Ducha Świętego potrzebujemy nabożeństwa do Krwi Chrystusa, abyśmy się zbawili. Sami nie możemy tego dokonać. Człowiek doświadcza niemocy duchowej, której źródłem jest demon, wróg dobra, wróg życia duchowego, wróg Ducha Świętego, który sieje niemoc i beznadzieję. To właśnie przez Krew Chrystusa demon został zwyciężony[19]. A my potrzebujemy łaski uświęcającej, potrzebujemy mocy Ducha Świętego.
- Zadanie dla nas!
1.Przejdźmy teraz do czytań i przesłania z uroczystości Zesłania Ducha Świętego: Pierwsze czytanie:
Szum wiatr, języki ognia i objawia się Duch Święty, który jednoczy ludzi, wszystkie języki ówczesnego świata: „Pełni zdumienia i podziwu mówili: ”Czyż ci wszyscy, którzy przemawiają, nie są Galilejczykami? Jakżeż więc każdy z nas słyszy swój własny język ojczysty? – Partowie i Medowie, i Elamici, i mieszkańcy Mezopotamii, Judei oraz Kapadocji, Pontu i Azji, Frygii oraz Pamfilii, Egiptu i tych części Libii, które leżą blisko Cyreny, i przybysze z Rzymu, Żydzi oraz prozelici, Kreteńczycy i Arabowie – słyszymy ich głoszących w naszych językach wielkie dzieła Boże”(Dz 2, 1–11)
Drugie czytanie:
Warto wyakcentować: Jedność całej wspólnoty Chrześcijańskiej, którą sprawia Duch Święty, jak i fakt, że „Nikt nie może powiedzieć bez pomocy Ducha Świętego: ”Panem jest Jezus”(1 Kor 12, 3b‑7).
Ewangelia:
„Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam”. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: ”Weźmijcie Ducha Świętego….” . (J 20, 19–23)
- Być żaglem dla Ducha Świętego, poddać się Jemu, przyjąć cierpienie, kielich
naszego życia z wiarą.
- Żyć Duchem Świętym:
W świecie mamy: a).Ducha podziałów, Europy, Polski. Potrzeba Ducha Jedności.
b). Ducha materializmu. Potrzeba Ducha Ognia i Nowego Życia
c). Ducha sexu i przyjemności. Potrzeba Ducha czystego serca i czystej Miłości.
d). Ducha anestezjologa znieczulającego ludzkie sumienia i zamieniającego Prawdę na kłamstwo. Potrzeba Ducha Prawdy, który przekonuje świat do grzechu…
e). Duch pychy, który podnosi rękę na życie ludzkie przez aborcję… Potrzeba Ducha pokory i służby, Ducha wierności
Słowu Bożemu.
f). Duch grzechu, który wywyższa grzech odrzucając Boże Przykazania. Potrzeba Ducha wolności i Niepodległości.
Prawdziwie wolnym jest ten, kto jest wolnym od grzechu.
Zakończmy modlitwą do Ducha Świętego Założyciela Misjonarzy Krwi Chrystusa św. Kaspra del Bufalo: „O Święty Duchu Boży, dopomóżcie mi, abym chociaż potrafił tutaj trochę zebrać te uczucia, które zdolne są pobudzać nas, wzruszać nas w tym świętym praktykowaniu miłości (…). Przybądź, Duchu św. i zapal serca nasze miłością swoją. Miłować albo umrzeć. Umrzeć wszelkiej innej miłości, aby żyć dla miłości Jezusa. O Zbawicielu dusz naszych, spraw niech na wieki wyśpiewujemy: Niech żyje Jezus, Miłość moja; niech żyje Jezus, którego miłuję; miłuję Jezusa, który żyje na wieki wieków”[20].
Amen
Ks. Bogusław Witkowski CPPS Moderator Krajowy i Podregionu Ożarowskiego Wspólnoty Krwi Chrystusa AMDG !
[1] Por. tamże.
[2] Por. R81d,6; B. Conti, Matka i Królowa Przenajdroższej Krwi, Kielich Nowego Przymierza, Misjonarze Krwi Chrystusa, nr 12, Rzym, kwiecień 2003 s. 3;
[3] Por. M. A.de Angelis, La Madonna del Preziosissimo Sangue di Pompeo Batoni , Edizioni Sanguis Christi, Rzym 1984(tłum. W. Czernatowicz).
[5] Interpretacja obrazu według Reguły Praxis art. 6, z 1881 roku; ( Św. Kaspra del Bufalo i sł. bożego Jana Merliniego): „(…) Jezus trzyma prawą ręką kielich swej Przenajdroższej Krwi i ukazuje go Matce, sama zaś Najświętsza Panna wzywa grzeszników, by korzystali z tego boskiego lekarstwa, z tak gorliwą miłością zgotowanego ludziom, by zgładzić ich grzechy i przyoblec ich w cnoty. Czcigodny Założyciel nakazał też naszym kapłanom posługiwać się tym samym obrazem na misjach”; Interpretacja według św. Wincentego Pallottiego (1795–1850) na podstawie zeznań podczas procesu beatyfikacyjnego: „Obraz jest takim właśnie, iż można go uznać za wyraz wiary Sługi Bożego w Maryję i nieskończone zasługi Krwi Przenajdroższej Jej boskiego Syna, ponieważ ukazuje… naszą drogą Matkę Maryję, trzymającą na prawej ręce Dzieciątko Jezus, które poprzez kielich trzymany w prawej ręce okazuje, iż jest poruszony Jej modlitwami do ofiarowania swemu Ojcu Niebieskiemu swoją Przenajdroższa Krew, by uzyskać obfitość Bożego Miłosierdzia dla nas biednych grzeszników”( B. Conti, Kielich Nowego Przymierza, Misjonarze Krwi Chrystusa, nr 12, Rzym ‚04/ 2003 s.3).
[6] Por. Ep. V, 1829, n. 1891, 255; tamże.: „ Jego Dzieła rodzą się pośród cierni i to jest dla nas znakiem dowodzącym, że Bóg daje nam udział w Swoim Kielichu”.
[7] Por. Sp.II,n.241435–436.
[8] Por. Sp. I. n. 30, 96.
[9] Por. Sp. I,32,107–109; Por. Ep. V,1829,n.1880,237–238.
[10] Por. Ep.V,1830,n.2110,495; Por. Ep.III,1825,n.1183,362.
[11] Por. Ep.II,1823,n.732,369.
[12] Por.Ep.I,1819,n.204,338.
[13] Por. Ep. V,1830,n.2105,488; Por. Ep.V,1830,n.2102,484.
[14] Por. Circ.Es.1837,88; Por. Sp. III, n.282,146
[15] Por.Ep.III,1825,n.1214,398; Reg. I,360.
[16] Por. Circ.Es.1829,35–36; Por.Sp.I,n.83, 481; Por. Ep.V,1830,n.2079,457; Por. Ep. V,1829,n. 1918,288; Por. Ep.VIII,1837,n.3327,283; Por. Ep.V,1830,n.2083,460;
[17] Por. Sp. I, n.73,430.
[18] Por. Sp.III,1822,n. 365,427.
[19] Por. Ep. V,1828,n. 1862,210–211.
[20] Ep.I,1813,n.57, s.132–133.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.