I. Modlitwa o jedność – testament Jezusa
Czesława Nowak — animatorka krajowa
TEMAT I
miesiąc — WRZESIEŃ
Modlitwa o jedność – testament Jezusa
»Nie tylko za nimi proszę, ale i za tymi, którzy dzięki ich słowu będą wierzyć we Mnie; aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał. I także chwałę, którą Mi dałeś, przekazałem im, aby stanowili jedno, tak jak My jedno stanowimy. Ja w nich, a Ty we Mnie! Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał i żeś Ty ich umiłował tak, jak Mnie umiłowałeś. Ojcze, chcę, aby także ci, których Mi dałeś, byli ze Mną tam, gdzie Ja jestem, aby widzieli chwałę moją, którą Mi dałeś, bo umiłowałeś Mnie przed założeniem świata. Ojcze sprawiedliwy! Świat Ciebie nie poznał, lecz Ja Ciebie poznałem i oni poznali, żeś Ty Mnie posłał. Objawiłem im Twoje imię i nadal będę objawiał, aby miłość, którą Ty Mnie umiłowałeś, w nich była i Ja w nich». (J 17, 20–26)
Siedemnasty rozdział Ewangelii św. Jan zawiera modlitwę, jaką Jezus zanosi do Ojca za swoich uczniów. Nazywamy ją także Modlitwą Arcykapłańską, ponieważ Jezus jawi się tu w kapłańskiej roli pośrednika i rzecznika pojednania.
Wyróżniamy w niej trzy podstawowe części:
1) Jezus modli się o to, by objawiło się w Nim wzajemne otoczenie chwałą Ojca i Syna
(17, 1–8)
2) Jezus modli się za swoich uczniów, szczególnie w intencji misji, którą podejmują wobec wrogiego świata (17, 9–19)
3) Jezus modli się, by wszyscy Jego uczniowie, obecni i przyszli, byli zjednoczeni ze sobą
i z Bogiem (17, 20–26)
Język tej modlitwy jest ciekawy ze względu na czas, którego dotyczy. Chwilami wybiega naprzód, ku wydarzeniom godziny chwały na krzyżu, chwilami sugeruje, że godzina Jezusa właśnie się dopełniła i że Jezus zwraca się do Ojca otoczony chwałą nieba. To nakładanie się czasów (u Boga jest wieczne teraz…) sugeruje, że Jezus wznosi tę modlitwę teraz, w związku z ofiarowaniem się Ojcu na krzyżu, a jedocześnie trwa ona na wieki,
w niebiańskiej chwale, gdzie Jezus jest stałym rzecznikiem swoich uczniów wobec Ojca. Poprzez tę modlitwę o chwałę i jedność Jezus ukazuje nam obraz komunii Ojca i Syna,
do której zaprasza całą ludzkość.
W naszym temacie o jedności zatrzymamy się na trzeciej części modlitwy Jezusa, ale zachęcam do lektury całego 17 rozdziału ewangelii św. Jana.
Uczestnictwo w boskiej komunii, które przynosi Jezus, nie jest ograniczone jedynie do tej pierwszej grupy uczniów, ale rozciąga się na wszystkich przyszłych uczniów późniejszych pokoleń. Z charakterystyki przyszłych uczniów (którzy dzięki ich słowu będą wierzyć w Jezusa) wynika cel ich misji: są posłani do świata po to, by ludzie poznali Jezusa i Ojca.
Jezusowa modlitwa o to, by Jego uczniowie, teraźniejsi i przyszli, wszyscy stanowili jedno, ukazuje, że jedność, w której uczestniczą wszyscy Jego uczniowie, przekracza czas i miejsce. Jest to komunia Ojca i Syna ( jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie) i uczniowie Jezusa w niej uczestniczą (aby i oni stanowili w Nas jedno). Niewidzialne uczestnictwo uczniów w boskiej komunii objawia się w sposób widzialny w więzach wiary i miłości istniejących w ich wspólnocie obecnej w dziejach, to jest w Kościele. Taka jedność nie jest wytworem ziemskim. Pochodzi ona wyłącznie z Bożej jedności i dociera do nas od Ojca przez Syna i w Duchu Świętym. Jezus prosi o dar, który pochodzi z nieba, posiadający skutek realny i dostrzegalny na ziemi. Kościół, gdy jest mocno i żywo zjednoczony w wierze i miłości, staje się znakiem i świadectwem jedności między Ojcem i Synem. Jedność Kościoła to prorockie świadectwo dla niewierzącego świata i zaproszenie do wiary w prawdę objawioną przez Chrystusa.
Jezus przekazuje swoim uczniom chwałę, którą sam otrzymał od Ojca. W ten sposób Jezus tworzy podstawę dla jedności uczniów: „aby stanowili jedno, jak My jedno stanowimy”. Jedność wierzących płynie z przekazanej przez Jezusa chwały, którą dał Mu Ojciec, a zatem jedność jest dana wierzącym od Ojca i Syna. Komunia Ojca i Syna to wieczna wymiana życia i miłości. Uczestnictwo uczniów w tej komunii objawia się przez ich miłość. Widzialną jednością i miłością uczniowie świadczą wobec świata, że Ojciec ich miłuje i przemienia, dzięki Jezusowi, którego umiłował i posłał dla zbawienia świata. Jedność chrześcijan jest z jednej strony rzeczywistością tajemną, leżącą ludziom wierzącym na sercu, ale jednocześnie jednak musi się ona pojawić z całą jasnością w dziejach – musi się ujawnić, aby świat uwierzył – jest to cel bardzo praktyczny i konkretny. Jedność przyszłych uczniów, będąc jednością z Jezusem, którego Ojciec posłał na świat, jest także pierwotnym źródłem skuteczności misji chrześcijańskiej w świecie
Słowa: „aby byli jedno” stanowią tytuł encykliki św. Jana Pawła II na temat ekumenizmu: Ut unum sint. Czytamy w niej: Bóg pragnie jedności całego rozproszonego rodzaju ludzkiego. Dlatego zesłał swego Syna, aby umierając za nas i zmartwychwstając, obdarzył nas swoim Duchem miłości. W przeddzień ofiary krzyżowej sam Jezus modli się do Ojca za swoich uczniów i za wszystkich wierzących w Niego, aby byli jedno, jedną żywą wspólnotą. Wynika stąd nie tylko obowiązek dążenia do jedności, ale także odpowiedzialność wobec Boga i wobec Jego zamysłu, spoczywająca na tych, którzy przez Chrzest stają się Ciałem Chrystusa – Ciałem, w którym winni się w pełni urzeczywistniać pojednanie i komunia”
Papież Benedykt XVI w swej refleksji nad modlitwą arcykapłańską Jezusa stwierdza że prośbę o jedność Chrystus powtarza 4 razy w różnych wariantach. O jaką jedność modlił się Jezus? Trzeba podkreślić, że nie jest to jedność, którą można by wprowadzić za pomocą organizacji, instytucji, czy też dokumentów. Jest to jedność, która ostatecznie może zapanować jedynie dzięki Bożej łasce”. Papież pisze: „Jedność nie jest ze świata; świat nie może jej stworzyć własnymi siłami”. Z drugiej jednak strony nie jest tak, że ta jedność jest jedynie jakąś nadprzyrodzoną, niewidzialną rzeczywistością. Benedykt XVI podkreśla, że Jezus modlił się o jedność, „która może pochodzić tylko od Boga, działającego przez Chrystusa, która jednak ukazuje się w sposób tak konkretny, że działająca obecnie moc Boga staje się widzialna”. Na czym polega ta konkretność i widzialność jedności? Papież wskazuje na trzy najważniejsze elementy: sakrament sukcesji, Pismo i reguła wiary.
Chodzi o to, że istnieje sukcesja, nieprzerwana więź między Jezusem, apostołami i kolejnymi pokoleniami biskupów, którzy przewodzą różnym Kościołom lokalnym. Kościoły te mają to samo Pismo Święte, spisane pod natchnieniem Słowo Boże, a także reguły, symbole wiary, które wspólnie wyznają.
Modlitwa Jezusa zawarta w 17 rozdziale ewangelii Jana uczy nas że jedność chrześcijan jest co do zasady darem Boga. Tworzenie jedności wśród nas musi zatem być dogłębnie kształtowane przez ducha skruchy, pokory, miłości i modlitwy, one bowiem uzdalniają nas do przyjęcia działania Bożego w nas. Dlatego ważne jest, aby arcykapłańska modlitwa Jezusa nieustannie wspierała nas w naszym chrześcijańskim powołaniu. Jezus pragnie, by wszyscy zostali wprowadzeni w objęcia Ojca i Syna. Dobrze oddaje to ikona Trójcy Świętej Andrzeja Rublowa. Jest w niej również puste miejsce – miejsce dla każdego z nas. Każdy jest zaproszony na ucztę Ojca, Syna i Ducha Świętego.
Modląc się modlitwą prośby czasami zastanawiamy się, czy Bóg nas słyszy, czy słyszy nasze modlitwy, jeżeli nie spełnia się to, o co prosimy. Nasuwa się ważne pytanie: nie czy Bóg słyszy nas, ale czy my słyszymy modlitwę Boga? Czy słyszymy jak Jezus modli się za nas? Chcemy, by Jezus wysłuchał naszych próśb, ale czy my również słuchamy Jego? Czy prawdziwie słyszymy Jego modlitwę? Jezus modli się byśmy byli jedno. Czy działamy i podejmujemy nasze decyzje tak, by modlitwa Jezusa stała się rzeczywistością pośród nas,
w naszych wspólnotach? Jeżeli słuchamy Słów Bożych i je wypełniamy, będziemy przemienieni przez łaskę Bożą i staniemy się zdolni wypełnić prośbę Jezusa o to, byśmy byli jedno. Dziś w świecie Kościół, społeczeństwa, wspólnoty cierpią podziały. Ciało Chrystusa jest zranione. Uzdrawiać podziały i popękane więzi, pracować dla pojednania dla poszczególnych osób i wspólnot, oznacza słuchanie. Prawdziwe słuchanie arcykapłańskiej modlitwy Jezusa. Modlitwa Jezusa o jedność objawia Jego wolę i sens posłania. Kiedy pracujemy nad pojednaniem i jednością naszych rodzin, naszych wspólnot, uczestniczymy w posłaniu Jezusa.
„Panie Jezu Chryste podczas ostatniej wieczerzy prosiłeś Ojca Niebieskiego, aby Twoi uczniowie stanowili jedno. Być może swoimi boskimi oczami widziałeś gorszące podziały, które nastąpić miały później, wiele razy w historii. Nie dopuść, abyśmy dzielili się jeszcze bardziej. Wiemy Panie, że nasze głoszenie Dobrej Nowiny jest w dużej mierze uzależnione od tego, czy słowa, które wypowiadamy pokrywają się z czynami. Kiedyś z podziwem patrzono na chrześcijan i mówiono: >patrzcie, jak oni się miłują<. Czy teraz niewierzący mogą tak powiedzieć patrząc na nas? Raczej nie. Dlatego prosimy Cię Boże nasz i Zbawicielu – zjednocz nas w Twojej miłości!”
Opracowała Czesława Nowak
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.