Matka i Królowa Przenajdroższej Krwi, Niewiasta Eucharystii
MARYJA – MATKA I KRÓLOWA PRZENAJDROŻSZEJ KRWI, NIEWIASTA EUCHARYSTII
»ks. Wojciech Czernatowicz CPPS — prowincjał«
Kim jest Maryja?
Maryja w Biblii
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że mamy niewiele materiału, w którym Pismo św. mówi o Maryi. Jednakże, po uważnym wczytaniu się i przestudiowaniu tekstów, zauważymy, że jest go wystarczająco wiele, aby poznać Matkę Bożą.
Stary Testament
Niektóre księgi Starego Testamentu, które w „świetle późniejszego, pełnego objawienia się je rozumie, ujawniają z biegiem czasu coraz jaśniej postać niewiasty, Matki Odkupiciela” (LG 55). W tych tekstach, czytanych w świetle zbawczych wydarzeń związanych z Jezusem Chrystusem, Maryja ukazana jest jako ta, która związana z przyszłą figurą Mesjasza.
Wśród prorockich znaków Starego Testamentu możemy wskazać na następujące:
- Maryja ukazana jest jako Nowa Ewa i jako Matka wszystkich żyjących (Rdz 3,15)
- Maryja ukazana jest jako Matka Mesjasza (Iz 7,14)
- Maryja ukazana jest jako ta, która zajmuje pierwsze miejsce wśród pokornych i ubogich Pana, którzy z ufnością oczekują od Niego zbawienia (LG 55); Ona należy do narodu wybranego i jest nosicielką nadziei mesjańskiej
- Maryja ukazana jest jako Córa Syjonu, wcielenie nowego narodu mesjańskiego, gdzie wypełnia się pełnia czasów i rozpoczyna się nowa ekonomia zbawienia (Mi 4,10–14; So 3,12–18).
Nowy Testament
Nowy Testament opisuje wypełnienie się obietnic Bożych w osobie Jezusa Chrystusa i w Kościele. I w tym kontekście pojawiają się opisy różnych wydarzeń z życia Matki Bożej jako wyraz jej zjednoczenia z dziełem zbawienia i z osobą Jezusa Chrystusa. Ta łączność Matki z Synem w dziele zbawczym uwidacznia się od chwili dziewiczego poczęcia Chrystusa aż do Jego śmierć.
Chwile i wydarzenia z życia Maryi, o których mówi Nowy Testament, możemy pogrupować wokół czterech zasadniczych wydarzeń:
- dzieciństwo Jezusa (Mt 1–2; Łk 1–2)
- publiczne życie Jezusa (Mk 3,31–35; 6,1–6; J 2,1–12)
- męka i śmierć Jezusa (J 19,25–27)
- wspólnota apostolska (Dz 1,12–14; Ap 12,1–17).
Dzieciństwo Jezusa
Dwa pierwsze rozdziały ewangelistów Mateusza i Łukasza opisują wydarzenia związane z narodzeniem i dzieciństwem Jezusa, w których to Maryja zajmuje szczególne miejsce.
Postać Maryi, która ukazuje się nam w tych opisach możemy podsumować w czterech jej zasadniczych atrybutach:
- Maryja jako znak uwalniającej obecności Bożej (Córa Syjonu i Arka Przymierza)
- Maryja jako pełna łaski
- Maryja jako pokorna i uboga służebnica Pańska, w której znajduje swoje spełnienie Boże słowo
- Maryja jako niewiasta pełna wiary (błogosławiona, która uwierzyła).
Życie publiczne Jezusa
Maryja zajmuje szczególne miejsce w życiu publicznym Jezusa. Jezus opuścił Nazaret, aby oddać się całkowicie głoszeniu Królestwa Bożego. Udał się nad Jordan i pozwolił się ochrzcić Janowi Chrzcicielowi. Później oddalił się na pustynię i pościł przez 40 dni. Po powrocie z pustyni wybrał pięciu uczniów, a przechodząc przez Kanę Galilejską uczestniczył w weselu. I Maryja była zaproszona na to wesele. Apostoł Jan, który był świadkiem tego wydarzenia, opowiada o tym w swojej ewangelii (J 2,1–12).
Podczas wesela zabrakło wina. Maryja prosi o reakcję Syna, aby pomóc nowożeńcom. Interwencja Maryi okazuje się skuteczna – Ona pośredniczy między człowiekiem a Jezusem.
W innym ciekawym wydarzeniu z publicznego życia Jezusa, Syn Boży (Syn Maryi) zalicza Ją do tych, którzy wypełniają wolę Bożą. Maryja jest Matką Chrystusa i oddaje się Jemu w sposób całkowity. Dlatego nazywana jest Matką wszystkich wierzących, Matką wszystkich tych, którzy wypełniają wolę Bożą, wszystkich czasów i wszystkich miejsc na ziemi.
W ewangelii św. Łukasza (11,27–28) słyszymy pochwałę Maryi: „Błogosławione łono, które Cię nosiło, i piersi, które ssałeś”, która z kolei potwierdza Jezus słowami: „Owszem, ale przecież błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je”. Maryja jest błogosławiona, ponieważ od samego początku przyjęła do siebie wiarę w Boże Słowo, zaufała temu Słowu i poddała się całkowicie woli Bożej, bez jakichkolwiek kalkulacji ludzkich.
Męka i śmierć
Maryja stała pod krzyżem na Kalwarii, cierpiąc i bolejąc nad śmiercią Jezusa. W ostatnich chwilach swojego życia Jezus dał nam Maryję za Matkę (J 19,25–27). Maryja stojąc pod krzyżem i współodczuwając ze swoim Synem, jest pełna miłości i męstwa.
W Kanie Galilejskiej rozbudza swoją wiarą wiarę uczniów Jezusa, prowokując cud przemiany wody w wino; pod krzyżem bierze w swoją opiekę całą wspólnotę wierzących, którą reprezentuje umiłowany uczeń Jezusa. W ten sposób Jezus objawia macierzyństwo swojej Matki uczniowi, a w nim wszystkim, którzy będą Go naśladować i usynawia jednocześnie swojego umiłowanego ucznia, oddając go swojej Matce.
Wspólnota apostolska
Po zmartwychwstaniu Jezusa, po czterdziestu dniach od tego wydarzenia, apostołowie zebrali się w Wieczerniku, aby wzywać przyjścia Ducha Świętego, a była z nimi Maryja (Dz 2,1–13).
Duch Święty zostaje zesłany na Maryję i na cały Kościół. Mamy tutaj pewną zbieżność: narodziny Jezusa w ciele i narodziny Kościoła. Obydwa te wydarzenia są owocem działania Ducha Świętego, a Maryja jest obecna przy jednym i przy drugim jako wzór otwartości i wiary.
Dla nas, Maryja jest Matką i Królową Przenajdroższej Krwi, Niewiastą Nowego Przymierza.
Nasza duchowość prowadzi nas do bycia z Maryją pod krzyżem, gdzie Jezus dokonuje swojej ofiary. Chrześcijańska sztuka sakralna przedstawia Maryję z kielichem (my znamy to z obrazu i wizerunku Madonny Kielicha), zbierając do niego krew jej Syna, albo kojąc Jego rany obmywając je i zasłaniając swoim welonem.
My także możemy to uczynić w stosunku do naszych bliźnich. Papież Pius XII napisał w encyklice Mystici Corporis (1943): „To ona ofiarowała Jezusa na Golgocie”. A papież Leon XIII w Jucunda semper (1894) pisał: „Pod krzyżem stała Jego Matka, która dobrowolnie ofiarowała swojego Syna”. Jest to akt prawdziwie kapłański, moglibyśmy powiedzieć eucharystyczny Maryi.
W ten sposób, poprzez kapłański gest ofiarowania swojego Syna, Jego Krwi, oraz przez to, że Maryja jest z apostołami w Wieczerniku w dniu przyjęcia daru Ducha Świętego, wskazuje na jej rolę (jak i rolę każdej kobiety) w posłudze Kościoła i realizacji Nowego Przymierza. Maryja staje się w ten właśnie sposób Matką i Królową Przenajdroższej Krwi oraz Niewiastą Nowego Przymierza. Niewiastą Eucharystii.
Czego uczy nas Maryja, Matka i Królowa Przenajdroższej Krwi? Uczy nas bycia „żywymi kielichami”.
Bycie „żywym kielichem” oznacza, że poprzez nas przedłuża się eucharystyczna posługa Krwi Chrystusa. Gdy słuchamy Słowa Bożego i żyjemy według niego, oraz gdy ofiarujemy Bogu nasze życie przemienione przez Jego słowo i Jego zbawczą moc, ta nasza ofiara zamienia się w dar dla innych. Tym darem jest pokój, harmonia pomiędzy nami, jedność, zgoda i wszystkie inne owoce działania Ducha Świętego w nas. Jeśli pragniemy być takimi „żywymi kielichami”, które zawierają w sobie zbawczą Krew Chrystusa, nie przepuśćmy żadnej okazji, aby zbierać w swoim sercu doświadczenia naszego życia, doświadczenia dobre, ale i te trudne, doświadczenia bólu i cierpienia, aby później ofiarować je Bogu i prosić, by On sam przemieniał te doświadczenia tak, aby służyły naszemu zbawieniu.
Pozostańmy z Maryją u stóp krzyża, otwarci na przyjmowanie wszystkiego, co przynosi życie. Celebrujmy eucharystię naszego życia. Bądźmy „żywymi kielichami” jak Maryja. Stójmy pod krzyżem pełni miłości do Chrystusa i naszych bliźnich, tak jak uczyniła to Matka Jezusa. Żyjmy ze sobą w nieustannej jedności, bądźmy źródłami miłosierdzia dla innych. Nieśmy innym Dobra Nowinę o zbawieniu i budujmy wspólnotę pomiędzy nami, dawajmy świadectwo nieskończonej Bożej miłości do nas.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.