Ogólnopolskie Czuwanie WKC. Konferencja Jasna Góra 14.12.2019 r.
Ogólnopolskie Czuwanie Wspólnoty Krwi Chrystusa. Konferencja Jasna Góra 14.12.2019 r. (21.45–22.15)- ks. Bogusław Witkowski CPPS
Temat: Zadania Wspólnoty Krwi Chrystusa dziś, Jak ewangelizować ochrzczonych?
- Jak jest? jakimi duchami jesteśmy rządzeni?
1). Co mówi Pismo święte o świecie? (Potrójna pożądliwość (1 J 2,16–17)
2). Duch pracoholizmu i pieniądza, duch materializmu (pożądliwość oczu)
3). Duch przyjemności i sexu (pożądliwość ciała)
4). Duch pychy (pycha tego świata)
5). Duch anestezjolog, znieczulający ludzkie sumienia
- Kim jesteśmy jako WKC?!
1). Ruchem Kościelnym osób świeckich i duchownych żyjących charyzmatem(darem) i duchowością (drogą do świętości) Krwi Chrystusa, otrzymaną od Boga przez św. Kaspra del Bufalo i Jego pierwszych Towarzyszy.
2). Posiadamy następujące akcenty naszej duchowości:
- Życie Krwią Chrystusa (Eucharystią, Modlitwą, Tajemnicą Paschalną. Mówienie światu o sensie ludzkiego cierpienia- Picie z Kielicha Krwi Chrystusowej)
- Życie Słowem Życia
- Życie we Wspólnocie
- Życie apostolstwem (Ewangelizacja: Jak Ewangelizować? 1). świadectwo 2). głoszenie katechezy(kerygmatu) 3). modlitwa (Zawierzenie naszej misji Maryi i Bogu)
- Pójście do wykluczonych
- Głoszenie Pojednania przez Krew Chrystusa
- Co mamy robić ?
1). Żyć duchem przeciwnym, którym żyje świat(Iść pod prąd)
a).Duch Pracoholizmu. Przeciw niemu promować powinniśmy wychowanie do pracy(ducha pracy).
Posłuchajmy o prymacie wartości duchowych wg św. Jana Pawła II:
-osoby przed rzeczą
-etyki przed techniką i nauką
- ducha nad materią (kultury nad materią, być przed mieć)
- promować kulturę dawania(dzielenia się zyskami z potrzebującymi)
Mieczysław Albert Krąpiec OP pisał : „W nauczaniu papieskim Pawła VI i Jana Pawła II, Stolica Apostolska głosi światu „cywilizację miłości” jako ratunek przed zagrożeniem „cywilizacji” śmierci. Słynny czwórmian:
1)prymat osoby przed rzeczą;
2)prymat etyki (moralności) przed techniką;
3)prymat „być” przed „mieć;”[1]
4) prymat miłosierdzia przed sprawiedliwością – jest manifestem cywilizacji życia”.
b).Duch przyjemności i sexu. Przeciw niemu chcemy promować ducha czystości serca, ekologii serca, ekologie ubioru, czystość przedmałżeńską i małżeńską. odrzucić grzech, który brudzi serce. Wzmacniać wolę i rozum przez przybliżanie się do prawdy i Dobra a nie popędy.
- „Oto, czego uczę: postępujcie według ducha, a nie spełnicie pożądania ciała. Ciało bowiem do czego innego dąży niż duch, a duch do czego innego niż ciało, i stąd nie ma między nimi zgody, tak że nie czynicie tego, co chcecie”. (Ga 5,16–17).
- „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą” (Mt 5,8)
c). Duch pychy. Przeciw niemu pragniemy promować pokorę. Pycha próbuje wybijać się w nauce, czy w medycynie. Próbuje uwalniać się od Boga. Czyni to już od Oświecenia. Tylko to jest prawdziwe co jest sprawdzalne. To co niematerialne nie istnieje. pycha próbuje w medycynie wejść na miejsce Boga i decydować kto ma żyć, a kto nie przez aborcję, eutanazję czy in-vitro.
- trzeba nam mówić o syndromie po aborcyjnym, czy syndromie po in-vitro, kiedy rodzice uświadomią sobie istnienie swojego dziecka w ciekłym azocie.
-trzeba nam mówić o skutkach grzechu w sercu człowieka, o tym że po grzechu pierworodnym człowiek bez Boga, bez Łaski Uświęcającej nie da sobie rady
- jako WKC życie pokorą oznaczać może dla nas Picie z Kielicha Eucharystii i z Kielicha Krwi Chrystusa.
U św. Kaspra pojęcia picia z kielicha używane jest podczas modlitwy Jezusa w Ogrójcu. Według Niego picie z kielicha to szczególny przywilej, to droga udziału w cierpieniach Chrystusa, to udział w kielichu cierpienia[2]. Św. Kasper w jednym z kazań rozważając mękę Jezusa w Ogrójcu rozróżnia kielich cierpienia i kielich babiloński. I stwierdza, że Jezus prosi o oddalenie od Niego tego właśnie kielicha(Mt 26,39). Kielich babiloński to ten podany mu przez grzeszników[3].
Św. Kasper posługuje się także innym znaczeniem „kielicha” powołując się na werset z Ps.16,5 gdzie rozumie go jako los. Pan Bóg jest dziedzictwem i całkowitym zabezpieczeniem losu człowieka, który Jemu ufa. Picie z kielicha w tym znaczeniu to zaufanie i przyjmowanie każdej sytuacji życia, którą daje Bóg[4]. Można odnieść to znaczenie kielicha do ewangelicznej rozmowy Jezusa z Synami Zebedeusza(Mk 10,35–40).
W piątym Liście Okólnym do misjonarzy św. Kasper pisze o piciu z kielicha wina Bożej Miłości, by wzrastać duchowo, by dążyć do świętości, by pozwolić Bogu „uprawiać” nasze serce[5].
d). Duch anestezjolog, usypiający ludzkie sumienia. Przeciw niemu pragniemy troszczyć się o właściwą formację naszych sumień. Na płaszczyźnie ludzkiej(solidne normalne wychowanie) i na płaszczyźnie religijnej (oddziaływanie na człowieka Łaski Bożej).
Płaszczyzna ludzka:
Rodzina ma prawa podstawowe do wychowania. Jeśli Rodzina pokaże prawdziwe wartości to człowiek nauczy się wybierać, oddzielać dobro od zla. To tez jest istotą dobrego wychowania do wolności, a nie do zniewolenia. Szkoła i Kościół posiada rolę uzupełniającą. Dziś media przejęły formację ludzkich sumień.
Warto przypomnieć nauczanie Kościoła o sumieniu: „(Godność sumienia). W głębi sumienia człowiek odkrywa prawo, którego sam sobie nie nakłada, lecz któremu winien być posłuszny i którego głos wzywający go zawsze tam, gdzie potrzeba, do miłowania i czynienia dobra a unikania zła, rozbrzmiewa w sercu nakazem: czyń to, tamtego unikaj”( KDK 16). W naszych decyzjach możemy powoływać się na głos sumienia. Tylko jest jedno pytanie czy to sumienie jest prawe, tzn. prawidłowo uformowane? Dla osoby wierzącej według konkretnych wartości chrześcijańskich, a dla osób niewierzących według tego prawa, które człowiek sam w sobie nosi i sam sobie nie nakłada.
Dziś spotykamy błędne poglądy w pojmowaniu sumienia. Po pierwsze, że sumienie tworzy własne normy moralne. Więcej, niektórzy myślą że oni tworzą własne normy moralne. Tymczasem nauczanie Soboru Watykańskiego mówi: „W głębi sumienia człowiek odkrywa prawo, którego sam sobie nie nakłada, lecz któremu winien być posłuszny(…)” (KDK 16). Sumienie odtwarza normy moralne , a nie tworzy ich. Pisze o tym św. Jan Paweł II w Veritatis Splendor nr 60[6]. Drugie błędne pojmowanie sumienia to mylenie go ze swoimi przekonaniami. Sumienie to głos Boga względem danej sytuacji. Własne przekonania to, to co ja myślę na dany temat czy problem. Trzecie błędne pojmowanie sumienia to mylenie go z odczuciami i uczuciami na dany temat, czyn, lub problem. Stwierdzenie, że ja czuję, iż to jest dobre jest niebezpieczne, bo rozum jest w mniejszości. Głos sumienia to głos rozumu, a nie emocji czy tylko uczuć.
Czwarte błędne pojmowanie sumienia to relatywizm moralny(etyczny). Nie istnieje obiektywna prawda. Ludzie sami decydują co jest prawdą a co nie. Jeśli większość tak uważa to to jest dobre i prawdziwe,
Płaszczyzna religijna:
Rodzina szkoła Kościół i media mają zadanie obowiązek zatroszczyć się, a przynajmniej nie przeszkadzać aby na nasz rozum i wolę, serce oddziaływało: Słowo Boże, Sakramenty Święte, Obecność Boga (Modlitwa), dobre książki religijne (filmy), nauczanie Kościoła itp. zob. KKK.
2). Ewangelizować (Jak Ewangelizować dziś?)
przez:
a). Świadectwo (Swojego życia)
b). Głoszenie Ewangelii (Kerygmatu)
c). Modlitwę (uznanie swojej bezsilności[7])
Ad b).
Bóg Cię kocha! Nie lękaj się, bo cię wykupiłem, wezwałem Cię po imieniu: tyś moim! (Iz 43, 1) Wiadomość jaką ma Bóg dla ciebie, jest najlepsza z tych, jaką możemy usłyszeć. Brzmi ona: Jesteś stworzony na wymiar Boga, jesteś wielki wielkością Boga. Jesteś chcianym i upragnionym dzieckiem Boga. To jest twoja wielka i niesamowita godność.
To twierdzenie jest fundamentem naszej wiary. Jestem ukochanym dzieckiem Boga.
Grzech . Znamy prawdę o Bożej miłości, Ale jeżeli tak jest faktycznie, to dlaczego ja nie doświadczam tej miłości i dalej dlaczego jest we mnie tyle niepokoju, lęku, rozgoryczenia, smutku, gniewu. Dlaczego ranimy się w rodzinach, czemu tak łatwo przychodzi nam krzywdzić innych, a tak trudno jest wybaczać. Wreszcie dlaczego cierpią niewinni, skąd tyle zła na świecie — jeżeli Bóg jest miłością. Dlaczego? Pytanie jest bardzo dramatyczne, a odpowiedź bardzo ważna. Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej (Rz 3, 23)
Zbawienie: Fakt: Bóg kocha każdego człowieka, ale grzech nie pozwala doświadczać tej miłości. Sam nie jestem w stanie sobie pomóc. Szatan nieustannie oskarża nas przed Bogiem. Ukazuje ogrom naszego grzechu i mówi, że jesteśmy winni śmierci. Jednak dla tych, którzy zaciągnęli dług, jest Dobra Nowina! My nie mogliśmy dojść do Boga, dlatego Bóg zszedł do człowieka i wypełnił swoją obietnicę zbawienia. „Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, aby świat został zbawiony.” (J 3, 16–17) Rozwiązaniem dla każdego jest Jezus.
Bóg „nas umarłych na skutek występków, razem z Nim przywrócił do życia. Darował nam wszystkie występki, skreślił zapis dłużny obciążający nas nakazami. To właśnie, co było naszym przeciwnikiem, usunął z drogi przygwoździwszy do krzyża.” (Kol 2, 13–14)
Wiara i Nawrócenie: I nawet wtedy gdy Bóg odsłaniając swe serce przed człowiekiem słyszy od niego „nie chcę twojej miłości”, „nie potrzebuję cię”, „poradzę sobie sam”. Nawet wtedy Bóg nie przestaje kochać i dlatego posyła swojego Syna, aby już grzech nie panował nad jego dzieckiem, aby wyzwolić dziecko z kajdan grzechu.
Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że JEZUS JEST PANEM, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych — osiągniesz zbawieniem. Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a wyznawanie jej do zbawienia. (Rz 10, 9–10)
Jeśli czujesz się poruszony wewnętrznie, spróbuj pomodlić się. Oto przykład modlitwy:
Panie Jezu, przychodzę do Ciebie wiedząc, że jestem grzeszny.
Potrzebuję twojej przebaczającej i uzdrawiającej miłości.
Wierzę, że Ojciec w swojej wielkiej miłości posłał Ciebie Jezu
abyś umarł na krzyżu dla odkupienia moich grzechów. Wyrzekam się całego przywiązania do nich.
Proszę Cię Panie Jezu, abyś wszedł do mojego życia jako mój osobisty Pan i Zbawiciel.
Weź w posiadanie moje serce. Amen.
Duch Święty: Jezus zesłał na Apostołów Swojego Ducha: „Gdy nadszedł dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym samym miejscu… I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym” (Dz 2, 1) Bóg wypełnił swoją obietnicę.
„Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali” (Ez 36, 27) Ten kto żyje według Ducha przynosi owoce: miłości, radości, pokoju, cierpliwości, uprzejmości, dobroci, , wierności, łagodności, opanowania (por. Ga 5, 22–23) Ten zaś, kto żyje według ciała ten zbiera owoce: nierządu, nieczystości, wyuzdania, bałwochwalstwa, nienawiści, sporów, zawiści, zazdrości, pijaństwa, rozłamu (por. Ga 5, 19–21).
Już teraz możesz prosić o dar Ducha Świętego:
Panie Jezu napełnij mnie Duchem Świętym.
Niech moje serce stanie się Jego świątynią.
Niech Duch Święty przekona mnie, że Bóg jest moim Ojcem,
a Ty, Jezu, moim Zbawicielem. Amen.
Wspólnota: Duch Święty, którego daje nam Jezus, buduje relacje i więzi między nami, tworząc z nas wspólnotę. Można powiedzieć, że od Zesłania Ducha Świętego ujawnił się Kościół jako wspólnota uczniów Jezusa. Ta wspólnota rozszerzała się bardzo dynamicznie. Dzieje się tak również i dzisiaj. Kościół na Soborze Watykańskim II, określając siebie, używa słowa koinonia, tzn. wspólnota[8]. Z tego samego Ducha powstała WKC.
3). Dziś podczas zawierzenia WKC złóżmy w Niepokalanym Sercu Maryi te wszystkie nasze pragnienia, to miejsce, środowisko gdzie żyjemy i działamy, to kim jesteśmy i to zadanie do którego zostaliśmy powołani, czyli ewangelizację.
opracował ks. Bogusław Witkowski CPPS
[1] M. A. Krąpiec, U Podstaw Cywilizacji Życia i Cywilizacji Śmierci, U źródeł tożsamości kultury europejskiej, red. T. Rakowski, Lublin 1994, s. 52–56
[2] Por. Ep. V, 1829, n. 1891, 255; tamże.: „ Jego Dzieła rodzą się pośród cierni i to jest dla nas znakiem dowodzącym, że Bóg daje nam udział w Swoim Kielichu”.
[3] Por. Sp. I, nr. 30, 91–100; Tamże. s.93 : „Ale zwróćcie uwagę, że w Pismach jest mowa o dwóch kielichach. Jeden to kielich cierpienia, a drugi to kielich babiloński, podany Mu przez grzeszników. Jezus mówi właśnie o tym drugim kielichu, a nie o pierwszym, gdy wypowiada słowa: Transeat si possibile est a me calix iste”.
[4] Por. Ep. I, 1813, n. 57, 136: Tamże.: „Dominus pars haereditatis meae et calicis mei, tu es qui restitues haereditatem meam mihi (mówił królewski Prorok, Ps. 16,5)… Introduxit me in Cellam vinariam, ordinavit in me caritatem (Pnp 2, 4)”.
[5] Por. LO. n. V, s. 42–45.
[6] VS 60; Tamże.: „Sąd sumienia nie ustanawia prawa, ale poświadcza autorytet prawa naturalnego i praktycznego rozumu w odniesieniu do najwyższego dobra, które pociąga człowieka, tak że przyjmuje on jego przykazania: „Sumienie nie jest więc autonomicznym i wyłącznym źródłem stanowienia o tym, co dobre i złe; głęboko natomiast jest w nie wpisana zasada posłuszeństwa względem normy obiektywnej, która uzasadnia i warunkuje słuszność jego rozstrzygnięć nakazami i zakazami, leżącymi u podstaw ludzkiego postępowania”.
[7] Por. T. Ivancic, Spotkanie z Bogiem Żywym, Kraków 2004 s. 22.
[8] zob. http://warszawa.oaza.pl/25.10.2019.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.