8. Wspólnota jako święte schody do nieba według św. Kaspra del Bufalo
3.8 Wspólnota jako święte schody do nieba według św. Kaspra del Bufalo — maj
Wspólnota rozumiana jako życie we wspólnocie jest okazją do uświęcenia się, do wzrastania w drodze, która wypływa z powołania osób świeckich.
Wiemy także, że głównym powołaniem świeckich jest życie Sakramentem Chrztu Świętego, aby osiągnąć niebo. Myślę, że dla Wspólnoty Krwi Chrystusa bardzo istotnym będzie poznanie ujęcia tego tematu z punktu widzenia św. Kaspra del Bufalo, Założyciela Misjonarzy Krwi Chrystusa. Jak On pojmował wspólnotę jako drogę do, jako schody do nieba. Schody to stopnie, to znak wznoszenia i rozwoju każdego z nas. Jesteśmy wezwani do rozwoju. Św. Paweł wzywa nas do nieba, do świętości: „Jeśliście więc razem z Chrystusem powstali z martwych, szukajcie tego, co w górze, gdzie przebywa Chrystus zasiadając po prawicy Boga. Dążcie do tego, co w górze, nie do tego, co na ziemi. Umarliście bowiem i wasze życie jest ukryte z Chrystusem w Bogu „ (Kol 3, 1‒4). Klasyczna droga do świętości, którą także promował św. Kasper del Bufalo biegnie poprzez drogę oczyszczenia, oświecenia i na końcu drogę zjednoczenia. Droga oczyszczenia ukazuje stan duszy ludzkiej w grzechu i dla św. Kaspra polega ona na oczyszczeniu całego świata w Krwi Baranka, a przede wszystkim serca ludzkiego od wszelkiego świadomego zła. Przez takie zło według św. Kaspra jesteśmy daleko od Boga, a przez Krew Chrystusa stajemy się bliscy względem Niego. Droga oświecenia życia duchowego według św. Kaspra to poruszanie się w stanie Łaski Uświęcającej i związana jest z człowiekiem oświeconym, to znaczy odzianym w szatę we Krwi Jezusa skąpaną. Krew Jezusa jako szata jest znakiem wpierw Miłości Boga, która pociąga i ochrony przed złem. Droga zjednoczenia dokonuje się według św. Kaspra w zjednoczeniu z Jezusem Ukrzyżowanym, w walce ze złym, gdzie zwycięstwo przychodzi przez Boską Krew i w ten sposób dusza wchodzi w stan doskonałości1. Na tym etapie życia duchowego według św. Kaspra Bóg przejmuje swoją inicjatywę i wlewa Swą wielką miłość objawioną w zasługach Krwi Jezusa w duszę człowieka. Bóg miłuje duszę. Dusza praktykuje doskonałość i delikatność sumienia. W Sakramencie Pokuty i Eucharystii doświadcza działania zasług Krwi Chrystusa. Dusza miłuje życie modlitwy i szuka
1 Por. Sp.III,1827, n.358,390–392; Ep.IV,1827, n.1621, 359–361; tamże. s.360–361.: „Odwagi w przebywaniu z Jezusem na krzyżu, w obronie świętości, cnót itp. itd., a zwyciężając piekielnego smoka poprzez Boską Krew, staniemy się zdolni do większej jedności z Jezusem Chrystusem: „Ipsi vicerunt draconem propter Sanguinem Agni” .Miłość w cierpieniach, do Jezusa Chrystusa, która jest wymiarem doskonałości ponad odwagę, łączy nas na Krzyżu. Zaczynamy z odwagą cierpieć, a następnie z radością miłujemy i kosztujemy cnót itd. Znajdujemy w końcu naszą chwałę w cierpieniach z powodu naszego czułego nabożeństwa…”
Boga nieustannie, pragnie chodzić drogami Krzyża i być w raju, by ucałować rany Jezusa jaśniejące Chwałą. Dusza krocząc taką drogą miłości doświadcza dręczenia od złego ducha, ale według św. Kaspra przez jedno spojrzenie skierowane na Boskie rany Jezusa przychodzi zwycięstwo. Na tym etapie uczeń powinien upodobnić się do Mistrza, oblubienica do Oblubieńca. Dusza ma być „kopią wielkiego wzorca” 2. Wspólnota, czyli życie wspólnotowe może stać się okazją do wzrostu do wyzwolenia od zła, do chodzenia w stanie Łaski Uświęcającej i wreszcie okazją do codziennego dźwigania naszego Krzyża, a na końcu do zdobycia nieba. Jak pojmował św. Kasper wspólnotę? Co była dla niego najważniejsze we wspólnocie? Co tworzyło wspólnotę? Wchodzenie po schodach do nieba we wspólnocie to dla św. Kaspra trwanie w więzi miłości, która jest ważniejsza nawet od ślubów, czyli od tego co jest zachowywaniem prawa. Według św. Kaspra, aby dojść do miłości wzajemnej potrzeba nauczyć się prawdziwego życia wspólnotowego. Najpierw przyjąć miłość od Boga a potem okazywać ją bliźniemu, szczególnie przez przebaczenie. Według Niego przebaczenie powinno dokonywać się ze względu na miłość Boga, a wszelka pomsta powinna być pozostawiona Bogu3. Św. Kasper zaleca składać w ranach Jezusa wszelkie uczucia żalu4. Kluczem w budowaniu prawdziwej wspólnoty Kościoła, a także wspólnoty Arcybractwa Przenajdroższej Krwi według św. Kaspra jest miłość do Boga i miłość do bliźniego. Jeśli kochamy Boga to jednoczymy się nieustannie w Jego Sercu5, a jedność z Chrystusem według św. Kaspra polega na głębokiej czystej miłości6. Pytamy dalej, czym jest więź miłości według św. Kaspra? Więź miłości to miłość na wzór miłości Osób Trójcy Świętej, to miłość w Jezusie Chrystusie, która była „zraniona”, uwidoczniona w ranach i w boku, która jest prototypem dla wyznawców , dziewic, apostołów i męczenników
7. 2 Por. Sp.III,1822,n.365,435–439; tamże.s.439.: „E chi non sa che il discepolo dee conformarsi al maestro, la Sposa allo Sposo? E non ti ricordi delle tre ore di penosis[sim]a agonia che per te sostenni? E non è qui appunto l’addivenir tu o figlia copia del grande esemplare”. 3 Por. Sp.IV,1821c,n.414,132. 4 Por. Sp.IV,1821c,n.401,67. 5 Por. Ep. IX, nr 3785, 160. 6 Por. Sp. I,n.96,520. 7 Por. Ep.I,1813,n.66,166.
Więź miłości to miłość miłosierna w relacji do wszystkich, a zwłaszcza do współbraci8. Według św. Kaspra rezygnacja ze ślubów zakonnych i zastąpienie ich więzią miłości miała służyć większej wolności misjonarza w sytuacjach trudnych, osobistych lub w życiu wspólnotowym. Św. Kasper dla zachowania właściwej atmosfery życia wspólnotowego w Instytucie i dla miłości wzajemnej był gotowy poświęcić nawet misjonarza. Pisze o tym w liście do Don Giuseppe Verusio: „ Jeśli nie pasuje księdzu nasz Instytut(…) proszę odejść”9. Życie wspólnotowe, które ma doprowadzić do więzi miłości według św. Kaspra del Bufalo posiada następujące cechy: po pierwsze, jakość relacji pomiędzy współbraćmi. Ona ma wpływ na życie wspólnotowe i o nim stanowi. Według św. Kaspra normalnie jakość relacji buduje się na zebraniach domowych, tam współbracia mają dzielić się tym co jest niezbędne dla utrzymania tych relacji.10 Tam cnoty umacniają się i przyciągają do siebie innych i to jest konkretny skutek prawdziwego życia wspólnotowego11. Osłabienie jakości relacji miłości pomiędzy misjonarzami osłabia życie wspólnotowe12. Według św. Kaspra o jakość relacji we wspólnocie należy dbać np. przez znoszenie wad innych, przez korygowanie własnych13. Po drugie, świadomość, że praktyki religijne i bycie nawet ze sobą pod jednym dachem nie wystarczy w tworzeniu prawdziwej wspólnoty? Według św. Kaspra życie wspólnotowe to ćwiczenie w cnotach podobnie jak w rodzinach, różne są osobowości i charaktery, tak też jest i pomiędzy misjonarzami. Potrzebna jest praktyka cnót takich jak: łagodność, słodycz, uległość, pokora, posłuszeństwo Bogu, miłość wzajemna, cierpliwe upominanie i nieustanne znoszenie siebie.
t8 Por. Ep. V,1829,n.1884,245. 9 Ep.VII,1835,n.2940, 275–276; Tamże.: „To, na czym mi zależy to, aby w Instytucie nikt nie podnosił ręki na nikogo. Jak to możliwe, że spoliczkował Ksiądz zakrystiana? Czy to jest wychowanie?(…) Proszę zrobić rachunek sumienia, upokorzyć się i poprawić, i zrozumieć, że to w Księdzu, a nie we mnie czy też w Instytucie rodzą się niezgodności. Ja zapomnę o wszystkim. Od teraz proszę zacząć zachowywać się tak, jak ja tego chcę; i powtarzam, nie mówmy o niczym innym. Niech się Ksiądz nie da zaskoczyć pokusie postawienia na swoim, tak jak było to w Sonnino, podczas gdy osiołki są na służbę Instytutowi i nikt nie ma do nich prawa. Jeżeli nie pasuje Księdzu nasz Insytut, roztropnie i okazując kościelne wychowanie, proszę odejść”. 10 Por. Ep. VII, 1835,n.2898,239. 11 Por. Ep.VII, 1835,n.2981, 320. 12 Por. Ep.VI, 1831,n.2191,106. 13 Por. Ep.VI, 1832,n.2426,339.
Zdaniem św. Kaspra to nie miejsce i dobór osób buduje prawdziwą wspólnotę, ale pokonanie swojej miłości własnej14. W sytuacjach trudnych św. Kasper poleca modlitwę, ale i ofiarowanie cierpienia. Prawdziwa więź miłości według św. Kaspra nie powstaje tylko przez praktyki religijne, np. przez wspólną modlitwę, czy mieszkanie w jednym domu, ale przez ofiarę cierpienia15. W innym miejscu św. Kasper dodaje, ze w budowaniu życia wspólnotowego potrzebny jest wysiłek i współczucie16, podtrzymywanie się wzajemne w dobrym. To wszystko powinno się dokonywać na wszelkich zebraniach domowych17. Według św. Kaspra w życiu wspólnotowym potrzebne jest zaangażowanie, aby mieć wpływ na niego i uczestniczyć w konkretnym dobru. Taka postawa prowadzi do jedności, to znaczy do doświadczenia więzi miłości, miłości wzajemnej. Po trzecie, według św. Kaspra w tworzeniu wspólnoty uczestniczą wysiłki ludzkie, oraz dar Łaski Boga płynący z modlitwy18, czy wierności Regule19. Z jednej strony św. Kasper przypomina o codziennych modlitwach i comiesięcznym dniu skupienia dla współbraci20, a z drugiej strony mówi o powołaniu misjonarskim jako o szczególnej Łasce Bożej21.
14 Por. LO n. I, s. 13; Tamże.: „Ale choroby leczy się olejem łagodności, słodyczy, uległości, wyzuciem się samych siebie, zwycięskim posłuszeństwem temu, który kieruje, kochając się wzajemnie w duchu miłości, napominając się cierpliwie, wreszcie znosząc się nieustannie. To nie mury ani dobór osób czynią nas lepszymi, ale pokonanie naszej miłości własnej również w sprawach duchowych, duchowe zwycięstwo, do którego wzywa nas Jezus Chrystus, wyłączne pragnienie Jego chwały i dobra dusz, a niczego innego”. 15 Por. Ep. VII, 1834, n.2666,29. 16 Por. Ep.VII, 1835,n.2877,219. 17 Por. Ep. VII, 1835,n.2898,239. 18 Por. Ep. VI, 1835,n.3024,364‒365; Tamże.: „„Jedną mam tylko myśl: kto jest we wspólnocie, uczestniczy w dobru, ma na nie wpływ, jest w jedności, pomaga swoimi siłami, poza tym, że czyni to przez modlitwę, przykład, dobrą radę itp.” 19 Por. R81d, 4; Tamże: „ (Więź miłości bez składania żadnych ślubów) Choć słuszne jest, by członkowie Zgromadzenia z własnej woli trwali w tym stanie życia, gdyż porzucenie powziętej decyzji bez słusznej przyczyny byłoby rzeczą wielce ryzykowną, tym niemniej nie są oni związani ze Zgromadzeniem żadnym ślubem, lecz jedynie więzią nieskrępowanej miłości. Zastosowanie praktyczne: Członkowie nie tylko nie są związani żadnym szczególnym ślubem, ale też ani przysięgą, ani przyrzeczeniem pozostania, tak by zawsze mogli być uważani za wolnych od wszelkich więzów. Jednak ci, którzy wypróbowani są w powołaniu, niewątpliwie wytrwają, jeśli uważać będą to powołanie za szczególną łaskę Bożą, modlić się będą gorliwie o jego zachowanie oraz wypełniać będą wiernie i z całego serca przedłożone nam ustawy. 20 Por R81d, 54; R81d, 10. 21 Por.R81d, 4;
Wysiłki ludzkie to wspólnota dążeń, zachęta do wiernej służby Bogu, wzajemny szacunek, powaga i uprzejmość i cała gama cnót, o której św. Kasper mówi w Art. 9 Reguły. To dbanie o przebaczenie i nie przenoszenie z jednego Domu Misyjnego do drugiego przykrych wiadomości. To nie kierowanie się sympatiami i antypatiami22. Dar Łaski Bożej jak pisaliśmy wyżej płynie z modlitwy i wierności Regule Zgromadzenia, to zachęta do wzajemnego uświęcenia, oraz posłuszeństwu przede wszystkim Bogu23. Na zakończenie chciałbym ponownie przypomnieć najważniejszą rzecz, z tych rozważań, że wchodzenie po schodach do nieba we wspólnocie to dla św. Kaspra trwanie w więzi miłości, która jest ważniejsza nawet od ślubów, czyli od tego co jest zachowywaniem prawa. To trwanie w miłości ofiarnej i przebaczającej, w miłości łagodnej i cierpliwej, w miłości nawet nieprzyjaciół. A w takiej miłości można wytrwać nie tylko licząc na ludzkie siły, lecz polegając na mocy Łaski Uświecającej. Ta droga do nieba ma się dokonywać równolegle wpierw w naszych sercach, w relacji do samego siebie i Boga przez drogę oczyszczenia, oświecenia i zjednoczenia, a potem przez relacje budowane względem innych, we wspólnocie przez więź miłości. Jesteśmy świadomi, że przy końcu naszego życia, kiedy staniemy przed Bogiem to najważniejsze przed Nim nie będzie to, kim jesteśmy i jakie bogactwo materialne posiadamy, ale fakt ile mieliśmy miłości do drugiego człowieka: „Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, czego nie uczyniliście jednemu z tych najmniejszych, tegoście i Mnie nie uczynili” (Mt 25, 45).
22 Por. R81d , 9. Tamże: „(Styl życia wspólnotowego) Złączeni wspólnotą dążeń niech zabiegają z zapałem o posłuszeństwo Bogu i o przyczynianie się do wzajemnego wzrostu; niech okazują sobie wzajemnie należny szacunek, a w zachowaniu i postępowaniu łączą powagę z uprzejmością. Zastosowanie praktyczne: Skoro Pan zebrał nas przez swoje powołanie, byśmy żyli wspólnie, trzeba, byśmy się wzajemnie umacniali i jeden drugiego zachęcali do wiernej służby Bogu i do zabiegania o własne uświęcenie. Niech zatem kwitnie wśród nas zgoda, pokój, harmonia, szacunek, cierpliwość i miłość. Niech jedni drugim służą ochotnie pomocą. Niech miłość wybacza współbraciom braki i nie dopuszcza, by wiadomości o sprawach przykrych przenoszono z jednego domu do drugiego. Niech dalekie od nas będą antypatie, jak i sympatie, poufałości, urażanie żartem, próżność i zarozumiałość. Niech każdy dla samego siebie żyje jak wcielony anioł, dla innych zaś niech będzie wzorem dobrych uczynków. Niech będzie pogodny, poważny, skromny, grzeczny i uprzejmy. Uprzejmość bowiem jest cnotą. Wreszcie niech każdy stara się postępować w prostocie serca, pokorze i roztropności”. 23 Por. R81d, 9.
Pytania do pogłębienia:
1. Wymień jak pojmował drogę wzrostu, czyli drogę życia duchowego św. Kasper del Bufalo?
2. Scharakteryzuj krótko drogę oczyszczenia, oświecenia i zjednoczenia według św. Kaspra?
3. Co jest istotą życia wspólnotowego (wspólnoty) w czasach św. Kaspra i dzisiaj?
4. Co niszczy wspólnotę (więź miłości) według św. Kaspra, czy to jest aktualne dzisiaj?
Ks. Bogusław Witkowski, CPPS
maj
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.