2.1 Duchowość Krwi Chrystusa — Wstęp
Duchowość Krwi Chrystusa Opr. Ks. Bogusław Witkowski CPPS
Wstęp:
Duchowość to droga, droga do świętości do Boga. Na tej drodze są konkretne etapy do przejścia, pewne znaki, które informują jak daleko doszliśmy i gdzie jesteśmy, czy na początku, w środku czy postąpiliśmy, czy stoimy w miejscu. Chodzi o pewne akcenty, które przez wybrane osoby , w naszym przypadku św. Kaspra del Bufalo Duch św. stawia na Słowie Objawionym i w ten sposób podkreślony zostaje jakiś szczególny rys życia Chrystusa (VC 93[1]). Duch św. w historii św. i powołania św. Kaspra postawił akcent na Tajemnicy Krwi Chrystusa, na Tajemnicy Paschalnej i to jest nasza duchowość. Nieustanne przechodzenie przez rany Chrystusa ze śmierci do Zmartwychwstania.
Wyróżniamy następujące istotne elementy duchowości Krwi Chrystusa:
1. Doświadczenie Boga w Tajemnicy Paschalnej.
2. Droga modlitwy we Wspólnocie Krwi Chrystusa.
3 .Adoracja i Kontemplacja Krwi Chrystusa
4. Pojednanie przez Krew Chrystusa.
5. Solidarność jako odpowiedź na Krzyk krwi.
6. Moje świadectwo Odkupienia.
7. Wzajemna służba jako droga do budowania prawdziwej Wspólnoty.
8. Eucharystia-dziękczynienie za dar ofiary Jezusa Chrystusa.
9. Nadzieja i radość Ewangelizacji.
Charyzmat to dar dla osoby, lub wspólnoty, którą oni otrzymują, ale nie ze względy na siebie, lecz by służyć innym, a konkretnie całemu Kościołowi. Charyzmat jest elementem duchowości, darem łaski z ukierunkowaniem dla dobra określonej wspólnoty. Do otrzymania charyzmatu potrzeba być przygotowanym. Szaweł w drodze do Damaszku, już był teologiem. Ten dar nie zależy zupełnie od świętości. Pan Bóg wybiera Szawła na Swoje narzędzie. Podobnie celnika Mateusza. Ktoś dostaje charyzmat założycielski.
Struktura charyzmatu np. zakonnego[2].
Ma 2 elementy stałe:
a. Centrum duchowe, źródło duchowości, aspekt jedynej Tajemnicy Chrystusa np. Jezus nauczający, Jezus modlący się, Jezus uzdrawiający.
b. 3 rady ewangeliczne (śluby, przyrzeczenia). Śluby to istota życia zakonnego. Jeśli Pan Bóg powołuje do życia ślubami to daje łaskę do wypełnienia ich.
Ma 2 elementy zmienne:
a. Zmienny apostolat wg potrzeb w Kościele w danym czasie.
b. Formy życia zakonnego. Czy mamy przyrzeczenia, czy mamy śluby, strój, konstytucje
Charyzmat WKC (Wspólnoty Krwi Chrystusa).
2 elementy stałe:
a. Centrum duchowe: Krew Chrystusa (Tajemnica Paschalna)
b. Przyrzeczenia Chrztu św.
2 elementy zmienne:
a. apostolat przez głoszenie Słowa Bożego, ewangelizacja(życie Słowem Bożym i dawanie świadectwa). Akcent na to co głosimy.
b. Forma życia świeckiego wg, Nauczania Kościoła, Statutów Generalnych , Regionalnych i Regulaminów spotkań WKC. Akcent na to w jaki sposób głosimy.
Powołanie Świeckich w Kościele. Poniższe cytaty mówią kim są świeccy? I w jaki sposób maja się uświęcić. Jak jest ich droga wyznaczona przez Kościół.
1„W istocie Kościół, choć nie jest ze świata (por. J 17, 16), żyje w świecie i w nim kontynuuje — zgodnie z otrzymanym mandatem — odkupieńcze dzieło Jezusa Chrystusa, które mając «zasadniczo na celu zbawienie ludzi, obejmuje również odnowę całego porządku doczesnego»” (CL15[3]).
2. Świecki charakter laikatu
(…)świeccy „żyją (…) w świecie, to znaczy pośród wszystkich razem i poszczególnych spraw i obowiązków świata, i w zwyczajnych warunkach życia rodzinnego i społecznego, z których niejako utkana jest ich egzystencja”34. W tym świecie prowadzą też normalne życie, uczą się, pracują, utrzymują ze sobą różnorakie kontakty: przyjacielskie, społeczne, zawodowe, kulturalne (…)”(Tamże).
„(…)Chrzest bowiem nie odrywa świeckich od świata, lecz powierza im powołanie, które właśnie w świecie, wewnątrz świata winno się urzeczywistniać, gdyż „tam ich Bóg powołuje, aby wykonując właściwe sobie zadania, kierowani duchem ewangelicznym przyczyniali się do uświęcenia świata na kształt zaczynu, od wewnątrz niejako, i w ten sposób przykładem zwłaszcza swego życia promieniując wiarą, nadzieją i miłością, ukazywali innym Chrystusa”37. Toteż fakt bycia i działania w świecie posiada dla świeckich znaczenie nie tylko antropologiczne i socjologiczne, ale także ściśle teologiczne i kościelne. Oni bowiem żyjąc wewnątrz świata słyszą głos Boga, który objawia im swój plan i oznajmia szczególne powołanie do tego, by „szukali Królestwa Bożego zajmując się sprawami Bożymi i kierując nimi po myśli Bożej”
Powołanie WKC w Kościele (Np. 5 aspektów jako odpowiedź na znaki czasu).
Życie Słowem Życia i dzielenie się owocami tego! Nowe życie, życie wiary rodzi się z przeżywanej wiary, z tego co się słyszy! Wiary żywej nie może przekazać ten kto jej nie ma i nią nie żyje, kto nie wprowadza w czyn Słowa Bożego.
1. Mówienie dzisiejszemu człowiekowi o sensie cierpienia i krzyża jako drogi do prawdziwego sensu życia i radości.( Cierpienie wielorakie ukochane= Radość Paschalna)
Tu w tym miejscu warto powiedzieć o potrójnej obecności Krwi Chrystusa: Obecność fizyczno-historyczna (na kartach Starego i Nowego Testamentu), Obecność liturgiczno – sakramentalna, (podczas sprawowania sakramentów, a szczególnie Eucharystii), i mistyczno-uniwersalna, (we wszystkich cierpieniach dzisiejszego człowieka, fizycznych, psychicznych i duchowych, ponieważ także dziś w człowieku na sposób tajemniczy cierpi Chrystus i przelewa na nowo swoją Krew)[4].
2. Życie we Wspólnocie, która powstaje z Miłości Wzajemnej. Kluczem jest miłość bliźniego na wzór Eucharystii. Z tego powstaje Miłość Wzajemna a Ona przynosi doświadczenie Żywego Boga-Chrystusa Zmartwychwstałego: „Gdzie dwaj albo trzej…(Mt 18,20)”
„Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego”». (…)”(Łk 4,1–13). „Czy Pan jest rzeczywiście wśród nas, czy też nie?” (Lb 20,12)
3. „Wołanie Krwi”, (Krzyk Krwi). Zauważyć gdzie dzisiaj cierpi Jezus w człowieku? Pójść tam gdzie nikt nie chce pójść! Więzienia, szpitale, DPS-sy, hospicja, przytuliska itp. Tak dziś idzie Wspólnota Krwi Chrystusa, aby przywracać godność dzieci Bożych w ludziach i uczcić Krew Chrystusa.
4. Być sługą Pojednania(łączyć a nie dzielić). Najpierw troszczyć się o pojednanie z Bogiem w nas, a potem budować pojednanie pomiędzy ludźmi różnych języków, kultur itp. Czynimy to na wzór Jezusa, czyli przez Jego Miłość Ukrzyżowaną, która pojednała niebo z ziemią. (Por Kol 1, 18–20) „ Panie przebacz im bo nie wiedzą co czynią”(Łk 23,34). Przebaczenie w Imię Jezusa staje się pierwszym krokiem do pojednania.
[1] Vita Consecrata
[2] Charyzmat CPPS (Krwi Chrystusa). 2 elementy stałe: a. Centrum duchowe: Krew Chrystusa (Tajemnica Paschalna) b. Przyrzeczenia rad ewangelicznych. 2 elementy zmienne: a. apostolat przez głoszenie Słowa Bożego. b. Forma życia zakonnego wg, Reguły św. Kaspra, Konstytucji i Statutów Generalnych, Prowincjalnych.
[3] Christifideles Laici
[4] Por. W. Wermter, Dzięki Krwi Baranka, Częstochowa 1994, s. 32 – 35
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.