TEMAT III: Historia Wspólnoty Krwi Chrystusa oraz sylwetki świętych patronów.
TEMAT III: Historia Wspólnoty Krwi Chrystusa oraz sylwetki świętych patronów.
1.Historia Wspólnoty Krwi Chrystusa 08.12.1808 roku ksiądz kanonik Franciszek Albertini z pomocą księdza św. Kaspra del Bufalo założył „Bractwo Przenajdroższej Krwi Naszego Pana Jezusa Chrystusa”. Celem bractwa był kult Krwi Chrystusa, a jednocześnie pełnienie dzieł miłosierdzia wobec ludzi biednych i zagubionych.
W 1815 roku papież Pius VII zatwierdził Bractwo i podniósł je do godności Arcybractwa (tzn. nadał mu charakter ogólnokościelny a nie, jak było dotychczas, związany z diecezją rzymską).
W 1851 roku ksiądz Jan Merlini, ówczesny generał Zgromadzenia
Misjonarzy Krwi Chrystusa powołał „Pobożne Zjednoczenie Przenajdroższej Krwi” („Pia Unio”). Zjednoczenie miało identyczne cele, pozostawało jednak pod odpowiedzialnością i opieką zgromadzenia.
Po Soborze Watykańskim II rozpoczęto odnowę Kościoła w tym zakonów i rozmaitych stowarzyszeń kościelnych. W roku 1983 zostały zatwierdzone przez Stolicę Apostolską
odnowione „Statuty Generalne”.
Zjednoczenie przyjęło nazwę: „Unio Sanguis Christi” („Unia Krwi Chrystusa”), która to nazwa, zależnie od specyfiki danego kraju, znalazła swoje odpowiednie tłumaczenie. W Polsce istnieje jako „Wspólnota Krwi Chrystusa” (grupy prowadzone przez Misjonarzy Krwi Chrystusa) oraz „Stowarzyszenie Krwi Chrystusa” (grupy prowadzone przez Adoratorki Krwi Chrystusa).
Proces odnowy trwa nadal, jego wyrazem jest komisja powołana do rewizji „Statutów Generalnych”. W jej skład weszli reprezentanci grup USC działających w Europie, Kanadzie, Tanzanii, Indiach. Wypracowany został nowy model zarządu i reprezentacji poszczególnych regionów. Dodano również nowe akcenty teologiczne, ukazujące jeszcze bardziej bogactwo teologii Krwi Chrystusa.
Owoc pracy międzynarodowej komisji w postaci tekstu „Statutów Generalnych” został zaprezentowany Radzie Generalnej Misjonarzy Krwi Chrystusa oraz Radzie Generalne Adoratorek Krwi Chrystusa. W lipcu 2010 roku został dany do zatwierdzenia Stolicy Apostolskiej.
Pierwsze grupy USC w Polsce powstały w 1981 roku na terenie diecezji wrocławskiej i częstochowskiej pod opieką Adoratorek Krwi Chrystusa. W tym też roku na zaproszenie
Przełożonej Prowincjalnej ASC rekolekcje poprowadził misjonarz Krwi Chrystusa ks. Winfried Wermter.
Rok 1983 uznaje się za rozpoczęcie działalności Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Chrystusa w Polsce (rejestracja przez władze państwowe nastąpiła w 1987 roku). W tym też Kard. F. Albertini Ks. J. Merlini, CPPS roku powstaje pierwszy dom zgromadzenia w Częstochowie przy ul. Mąkoszy 1 (ówczesna Miczurina).
Z uwagi na panującą w kraju sytuację polityczną niemożliwe było oficjalne działanie misjonarzy takie jak nabór kandydatów, dom studiów teologicznych itd. Ciężar działalności domu został przeniesiony na formację duchową świeckich. W każdy weekend odbywały się spotkania formacyjne, które zaowocowały rozwojem Wspólnoty Krwi Chrystusa a z czasem przyniosły powołania do misjonarzy jak też zgromadzeń żeńskich.
2. Sylwetki świętych patronów
Św. Kasper del Bufalo
Urodził się 06.01.1786r w Rzymie. Już od młodych lat poświęcił się pracy apostolskiej, docierając do wielu różnych środowisk. Jako kapłan w 1808 r. wraz z kanonikiem Franciszkiem Albertinim przyczynił się do
powstania Bractwa Krwi Chrystusa.
Gdy Napoleon zajął Państwo Kościelne, młody kapłan musiał opuścić Rzym i udać się na wygnanie. Po kolejnej odmowie złożenia przysięgi posłuszeństwa cesarzowi więziony był w najcięższych więzieniach (Lugo,
Immola).
Po powrocie z wygnania wraz z założonym przez siebie w r.1815 Zgromadzeniem Misjonarzy Krwi Chrystusa, zajął się odnową moralną ludu i formacją duchowieństwa. Osobiście poprowadził ponad 300 misji
ludowych, nie licząc rekolekcji i innych dzieł apostolskich oraz stworzył sieć domów misyjnych i rekolekcyjnych.
Dzięki pracy misjonarzy opanowano plagę bandytyzmu na całym Półwyspie Apenińskim.
Święty Kasper przyczynił się również do założenia Zgromadzenia Adoratorek Krwi Chrystusa przez św. Marię De Mattias. Zmarł z wycieńczenia jako „ofiara miłości bliźniego”, po wygłoszeniu swojej ostatniej misji w Rzymie i posłudze chorym w czasie epidemii cholery 28.12.1837 r.
Papież Pius X dokonał uroczystej beatyfikacji 18.12.1904 r., a 12.06.1954 r Papież Pius XII kanonizował go. Liturgiczne wspomnienie: 21.10.
Św. Franciszek Ksawery
Urodził się 07.04.1504 r w kraju Basków w Hiszpanii. Jego ojciec był doktorem uniwersytetu w Bolonii, prezydentem Rady Królewskiej Navarry. W 1525 r Franciszek podjął studia teologiczne w Paryżu. Po
uzyskaniu stopnia magistra przez jakiś czas był wykładowcą.
Podczas studiów zapoznał się z bł. Piotrem Favre (1526) i św. Ignacym Loyolą (1529).
15.08.1534 r na Montmarte, w kaplicy Męczenników wszyscy trzej przyjaciele oraz czterej inni towarzysze złożyli śluby, dając początek nowemu zakonowi ‑Towarzystwu Jezusowemu.
W latach 1537 ‑1538 Franciszek apostołował w Bolonii, a potem powrócił do Rzymu, gdzie wraz z towarzyszami oddał się pracy duszpasterskiej oraz charytatywnej. 27.09.1540 r papież Paweł III zaaprobował nowe dzieło.
07.04.1541 r Franciszek zaopatrzony w królewskie pełnomocnictwa oraz mandat
legata papieskiego wyruszył na misje do Indii. Po trzynastu miesiącach podroży, 06.05.1542r , statek przybył do Goa, politycznej i religijnej wówczas stolicy portugalskiej kolonii w Indiach. Święty zabrał się energicznie do wygłaszania kazań, katechizacji dzieci i dorosłych, spowiadał, odwiedzał chorych.
W roku 1547 udał się do Japonii, gdzie dla wiary pozyskał 1000 osób. Po utworzeniu nowej prowincji zakonnej, założył nowicjat zakonu i dom studiów. Jego wielkim pragnieniem było dostać się do Chin. Niestety nie udało mu się to za życia.
Utrudzony podróżą i zabójczym klimatem rozchorował się na wyspie Sancian. Zmarł w nocy 2/3.12.1552 r.
Do chwały błogosławionych wyniósł go Papież Paweł V w 1619 roku, trzy lata później
został kanonizowany przez papieża Grzegorza XV.
W 1910 r. papież św. Pius X ogłosił św. Franciszka patronem Dzieła Rozkrzewiania
Wiary, a w roku 1927 Papież Pius XI, wraz ze św. Teresą od Dzieciątka Jezus, ustanowił
głównym patronem misji katolickich. Liturgiczne wspomnienie: 03.12.
Św. Maria De Mattias
Urodziła się 04.02.1805 r w Vallecorsa.
Dzięki rozmowom z ojcem zdobyła wiedzę katechizmową i na temat Pisma św. Poprzez czytanie Pisma św.
Dowiadywała się o wydarzeniach biblijnych oraz rozwijała wielką miłość do Jezusa, Baranka ofiarnego za zbawienie ludzkości.
Wszystko to działo się w latach 1810 — 1825, kiedy w jej miejscowości i całej okolicy przeżywano okres tragicznego bandytyzmu. W duszy Marii dojrzewała konfrontacja między krwią ludzką przelaną z nienawiści i zemsty, a Krwią Chrystusa, która została przelana z miłości, dla zbawienia wszystkich ludzi.
W 1822 r do Vallecorsa przybył św. Kasper, aby głosić misje ludowe. Było to szczególne doświadczenie w życiu 17-letniej Marii, która zapragnęła czynić to, co czynił ten misjonarz.
Pod kierownictwem św. Kaspra 04.03.1834 roku założyła Zgromadzenie Sióstr Adoratorek Krwi Chrystusa. Na prośbę biskupa diecezji Angani otworzyła szkołę dla dziewcząt. Maria
pragnęła reformy społeczeństwa i świata, nie ograniczała się do samej szkoły, gromadziła matki i młodzież, aby katechizować.
Życie Marii przebiegało w nieustannym pragnieniu „sprawiania przyjemności Bogu” oraz radosnym zaangażowaniu się w pomoc „drogiemu bliźniemu”, aby mógł poznać tajemnicę miłości Boga do ludzkości.
Maria De Mattias zmarła w Rzymie 20.08.1866 r. Beatyfikowana została przez Papieża Piusa XII 01.10.1950 r. Uroczystej kanonizacji na placu św. Piotra dokonał Jan Paweł II 18.03.2003 r. Liturgiczne wspomnienie: 04.02.
Św. Katarzyna ze Sieny
Urodziła się 25.03.1347 r jako 23 z dwadzieściorga pięciorga dzieci Jakuba Benincasy i Lapy Piangenti. Już jako kilkuletnia dziewczynka była przeniknięta duchem pobożności.
Wspierana Bożą łaską w wieku siedmiu lat złożyła Bogu w ofierze swoje dziewictwo. Z tego powodu w wieku 12 lat popadła w ostry konflikt z matką, która chciała wydać ją za mąż. Katarzyna kategorycznie odmówiła, a gdy nie pomogły perswazje i błagania — obcięła włosy.
Pomimo wielu trudności ze strony rodziny, w 1363r wstąpiła do Sióstr od Pokuty św.
Dominika (tercjarek dominikańskich) w Sienie. Pod koniec karnawału 1367r., podczas
nocnej modlitwy, dokonały się mistyczne zaślubiny z Chrystusem.
Przemawiała i pisała listy w imieniu Boskiego oblubieńca do najznakomitszych osób ówczesnej Europy, tak duchownych, jak i świeckich. Skupiła wokół siebie elitę Sieny, dla której stała się przewodniczką i mistrzynią duchową.
Na skutek działania osób jej nieprzychylnych Katarzyna została wezwana przed trybunał inkwizycji we Florencji. Po wnikliwym rozpatrzeniu sprawy orzeczono, że nie ma żadnej herezji w wypowiedziach Świętej ani w jej pismach.
Kiedy Katarzyna wróciła do Sieny, Włochy nawiedziła dżuma. Święta z oddaniem pomagała chorym.
Dnia 01.04.1375 r otrzymała stygmaty, które aż do śmierci ukrywała przed światem. Czasy, w których przyszło Katarzynie żyć, przypadły na tzw. okres niewoli awiniońskiej, kiedy papieże uzależnieni byli od królów francuskich. Na skutek usilnej interwencji Świętej Papież Grzegorz XI ostatecznie powrócił do Rzymu.
Umarła z wyczerpania 29.04.1380 r w Rzymie.
Pozostawiła po sobie trzy dzieła, które zawierają jej naukę: „Dialog o Bożej Opatrzności”, „Listy” oraz „Modlitwy”.
Papież Pius II 26.06.1461 r w bazylice św. Piotra dokonał uroczystej kanonizacji
Sługi Bożej. W nagrodę za poniesione trudy w obronie Kościoła Pius IX w 1866 r ogłosił św.
Katarzynę drugą po św. Piotrze, patronką Rzymu.
W 1939 r Papież Pius XII proklamował św. Katarzynę drugą obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Italii, a Paweł VI w 1970 r ogłosił ją doktorem Kościoła. Papież Jan Paweł II ogłosił ją w 1999 r współpatronką Europy. Liturgiczne wspomnienie: 29.04.
Opr.: Ks. Dawid Wróblewski CPPS, Br. Heliodor Sikorski WKC
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.